Pomoc Potrzebna od zaraz – w jaki sposób rekrutować pracownika

Hotelowy know-how

Pandemia COVID-19 szybko zmienia sposób, w jaki pracujemy, a wraz z nią zmienia się rekrutacja. Wywiady osobiste przechodzą na wywiady cyfrowe, a zdalny onboarding staje się nową normą.

Jednak pomimo zmian, których doświadczamy w wyniku dystansu społecznego, zapewnienie kandydatom pozytywnych doświadczeń powinno pozostać najwyższym priorytetem. Sposób, w jaki firmy traktują swoich pracowników podczas pandemii, ma ogromny wpływ na tworzenie marki pracodawcy.
Rekrutacja znaczy więcej niż research
Temat „jak dobrze rekrutować” od lat nie schodzi z „pierwszych stron” gazet. Rekrutacja to znacznie więcej niż szukanie kandydatów, prowadzenie spotkań i – finalnie – zatrudnienie najlepszej osoby z rynku. Rekrutacja to sprzedaż. Rekruter to nie tylko osoba, która zadaje pytania podczas rozmowy rekrutacyjnej, analizuje odpowiedzi kandydata i wystawia mu pozytywną lub negatywną opinię. To także dobry handlowiec. Jest to bardzo odpowiedzialne zadanie, ponieważ zawsze należy pamiętać o tym, że pracuje się z człowiekiem, czyli osobą, która ma kompetencje, wiedzę, ambicje, plany na przyszłość, ale też życie prywatne, rodzinę i wiele do stracenia w przypadku błędnie podjętej decyzji. Dlatego też proponowanie kandydatowi dołączenia do nowej organizacji, czyli zmiany, która zawsze łączy się z wyjściem poza strefę komfortu, powinno wiązać się z korzyścią dla drugiej strony, a wszelkie ryzyko z nią związane musi być otwarcie komunikowane. 
Tym bardziej że praca rekrutera nie kończy się w momencie zatrudnienia kandydata, a błędnie podjęta decyzja nie pozostanie bez wpływu na cały proces rekrutacji. Realizując gwarancję rekruter będzie musiał ponownie przeprowadzić projekt, często zaczynając od początku. 
Z drugiej strony kandydat, który bierze udział w procesie rekrutacji, również sprzedaje – swoją osobę, wiedzę, kompetencje. Mówiąc o procesie rekrutacji, myślimy poniekąd o transakcji wiązanej, ponieważ obie strony muszą być podobnie zaangażowane, by finalnie zamknąć sprzedaż, w tym przypadku podpisując umowę o zatrudnieniu.

POLECAMY

Feedback prawdę ci powie

Obie strony w równym stopniu zasługują na feedback. Zarówno kandydat, który proces wygrał, jak i ten, który był poza podium – powinni otrzymać rzeczową ocenę swoich kompetencji, a także informację na temat tego, co było decydujące o wygranej lub porażce. 
Rekruter powinien również liczyć na komentarz, kilka słów prawdy na swój temat, ponieważ towarzyszył kandydatowi na każdym etapie procesu i podobnie jak on – mocno się napracował.
Kandydaci, którzy aktywnie myślą o zmianie i wysyłają swoje profile w odpowiedzi na ogłoszenia rekrutacyjne, oczekują informacji zwrotnej często już na etapie aplikacji. Ci, którzy są angażowani w proces rekrutacji, oczekują natomiast profesjonalnego feedbacku, czyli konstruktywnej oceny ich mocnych oraz słabych stron. Taka informacja ma służyć dalszej pracy nad rozwojem kompetencji. Również osoby, które wygrywają procesy rekrutacyjne, liczą na podsumowanie i informację zwrotną na temat obszarów do rozwoju. 
Pod tym kątem często oceniany jest profesjonalizm rekrutera, a jego brak rzuca niejednokrotnie cień na całą organizację. Pytanie tylko, czy feedback w procesie rekrutacji powinien dotyczyć tylko kandydata, czy informacja zwrotna dla osoby rekrutującej może również być wartością dodaną?

Czym jest doświadczenie kandydata i jak je dobrze wykorzystać?

Przez doświadczenie kandydata rozumiemy każdą interakcję, jaką kandydat ma z firmą podczas całego procesu rekrutacji. Począwszy od przeczytania opisu stanowiska po rozmowy kwalifikacyjne, zatrudnienie i finalnie onboarding. Informacje, które znajdą się na drodze do aplikacji, mają duży wpływ na postrzeganie pracodawcy. 
Specjaliści Antal dzielą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy