Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trendy w SPA, które ułatwią zarządzanie w 2020 r.

Artykuł | 19 kwietnia 2020 | NR 1
35

Osoby zarządzające SPA, hotelem, kliniką czy salonem urody są najczęściej pracowite, wymagające wobec siebie wiele poświęceń. Jednocześnie cały czas poddawane trendom nadmiernego konsumpcjonizmu, napędzanym marketingiem i kredytami. Poświęcanie się dla pracy zderza się z nowym trendem wellness, czyli życia bez pośpiechu, gdzie jest czas na odpowiednią dietę, ćwiczenia i relaks.

Oznacza to złote czasy dla ośrodków wellness & SPA, gdyż nasze usługi zyskują coraz więcej zwolenników, co oznacza dla branży wzrost popytu. Druga strona medalu to problem zderzenia wartości pomiędzy dojrzałym pracodawcą a młodym pracownikiem. Młode pokolenie szanuje swój czas wolny, wie, że aby żyć zdrowo, trzeba ćwiczyć, zdrowo jeść i odpoczywać, więc nie należy pracować zbyt szybko i zbyt długo.

Praca nie jest celem życia tego pokolenia. Dlatego osoby żyjące w zgodzie z wellness są świetnymi klientami SPA, ale mniej lubianymi pracownikami.

W tym artykule zapoznasz się z nowymi trendami na rynku SPA, które pomogą Ci rozwinąć swój biznes, łącząc pokolenia. Znajdziesz wywiady z trzema twórcami nowych trendów, którzy opowiedzą, jakie korzyści one za sobą niosą. Psychokosmetologia, mindfullness i SPA for cancer to nowe oblicze SPA & wellness w Polsce. Nie bagatelizuj ich! 

Psychokosmetologia

Psychokosmetologia jest w Polsce nowym nurtem. To zabiegi dla osób z zaburzeniami psychosomatycznymi, np. anoreksją, dysmorfią mięśniową, bulimią. Marta Kolankowska-Trzcińska postanowiła propagować psychokosmetologię w naszym kraju i rozszerzyć ją m.in. o zabiegi redukujące stres u osób zdrowych. W swojej książce „Kosmetologia holistyczna. Wstęp do psychokosmetologii" definiuje ona psychokosmetologię jako nową dyscyplinę kosmetologii dotyczącą holistycznej opieki nad organizmem człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem stresu, chorób psychosomatycznych oraz naturalnych terapii antyaging.

Mindfulness

Pojęciem tym określa się zarówno stan pełnej świadomości, jak i rodzaj praktyki, treningu umysłu czy zbioru narzędzi rozwijających świadomość ciała i płynących z niego odczuć, jak i stanów mentalnych – myśli i emocji. To podstawowe narzędzie pracy ze stresem. Monika Witkowska jako certyfikowany trener mindfulness i compassion oraz provider TRE propaguje ideę „Beauty with Mindfulness”. Dbałość o uważność i świadomość klientów oraz pracowników gabinetów/SPA to fundament holistycznych zabiegów i skutecznego zarządzania w obiektach, gdzie dbamy i o zdrowie, i urodę. 

SPA for cancer

SPA for cancer to fundacja dla kobiet z chorobą nowotworową. Założycielką tej organizacji jest Anna Hencka-Zyser. Jak część z Was wie, przed masażem lub zabiegiem kosmetycznym terapeuta pyta o Twój stan zdrowia, aby wykluczyć przeciwskazania do terapii. Podczas gdy „nowa” medycyna zaleca masaże i kosmetykę jako element terapii w walce z rakiem, w rzeczywistości zderza się z brakiem wiedzy, strachem oraz mitami. W większości SPA, gdy przyznasz się do przebytej choroby nowotworowej na etapie wywiadu, spotkasz się z jednoznaczną odmową wykonania masażu. 

Ania, z którą w branży SPA działamy od 20 lat, przez swoje doświadczenie z rakiem odkryła ten problem i od tamtej pory nieprzerwanie pomaga odrzuconym przez SPA kobietom z rakiem i edukuje osoby z branży, co i jak mogą w tej kwestii zrobić. W związku z tym, że prawdopodobnie do 2025 r. zachorowalność na choroby onkologiczne wzrośnie o ponad 25%, a nowotwory staną się wówczas główną przyczyną zgonów w Polsce (jak ostrzega Najwyższa Izba Kontroli), Twoim społecznym obowiązkiem jest wsparcie profilaktyki i edukacji. Gdzie jak nie w ośrodkach wellness & SPA onkologiczni pacjenci mają znaleźć wsparcie, którego nie da im NFZ?

Zapytałam Martę Kolankowską-Trzcińską, prekursorkę psychokosmetologii w Polsce, dlaczego uważa ten trend za wartościowy i rozwojowy.

– W 2018 r. obroniłam nowatorską pracę dyplomową, napisaną pod kierunkiem prof. Bogdana Sadowskiego. Dotyczyła ona wpływu medytacji buddyjskiej na organizm człowieka oraz możliwości wykorzystania medytacji w kosmetologii. Podczas pisania tej pracy bardzo zainteresowałam się funkcjonowaniem organizmu człowieka, wzajemnym wpływem psychiki i fizjologii oraz w konsekwencji holistycznym podejściem do organizmu. Postanowiłam pogłębiać swoją wiedzę. Wynikiem mojej fascynacji były warsztaty poświęcone psychokosmetologii. W maju zeszłego roku zorganizowałam I Ogólnopolską Konferencję Naukową Psychokosmetologia. Organizuję warsztaty, szkolenia, napisałam innowacyjną książkę popularnonaukową.

W jaki sposób szkolenie z psychokosmetologii może pomóc pracownikom gabinetów?

– Psychokosmetologia daje dodatkowe możliwości pracy z klientem/pacjentem. Wykorzystanie pewnych elementów, np. redukcja stresu, może być również wsparciem dla terapeutów/pracowników. Żyjemy w czasach, w których stres jest wszechobecny, dotyczy on wszystkich: menedżerów, właścicieli, pracowników. Umiejętne wykorzystanie pewnych metod może być wsparciem nie tylko dla gości SPA, ale i dla pracowników.

Jakie korzyści przynosi to właścicielom?

– Właściciele obiektów mogą poszerzyć swoją ofertę o wykonywanie zabiegów z zakresu psychokosmetologii, co może przynieść dodatkowe dochody. Odpowiednie zastosowanie może być pomocne również w zarządzaniu zespołem.

Podaj, proszę, 3 przykłady, 3 kroki, jakie już dziś czytelnicy artykułu mogą wprowadzić do SPA zgodnie z nurtem psychokosmetologii.

– Przede wszystkim edukacja personelu na temat psychokosmetologii, włączenie do swojej oferty zabiegowej zabiegów z zakresu psychokosmetologii oraz edukacja klientów. Doskonały pomysł stanowi organizowanie warsztató...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy