Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zmień stronę hotelu i zwiększ widoczność w internecie

Artykuł | 21 kwietnia 2020 | NR 3
34

Zmiana strony internetowej hotelu to nie lada wyzwanie. Inwestorzy nadal często postrzegają ją jako zbędny wydatek, marketing odpowiedzialny za ten proces ma pełne ręce pracy przez wiele miesięcy, a pozycjoner znający datę publikacji nowej wersji – nieprzespane noce. Może brzmieć niewiarygodnie, ale często tak jest.

Strona hotelu to nie wino – nowoczesna i funkcjonalna witryna jest niezbędna do budowania skutecznej strategii sprzedaży bezpośredniej (tzw. direct bookingu). Zmiana strony może dotyczyć wielu elementów - odświeżenia wyglądu, zmiany systemu CMS, migracji do nowej wersji itp. Niezależnie od wariantu ze zmianą zawsze wiąże się ryzyko spadku widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Jak zatem przeprowadzić ten proces, aby nie doprowadzić do spadków, a nadarzającą się okazję wykorzystać do zanotowania wzrostów?

Przykład wyników wyszukiwania, gdzie wyniki poniżej czerwonej linii (bez przypisku REKLAMA) oznaczają organiczne wyniki wyszukiwania Google (tzw. kanał bezpłatny).

 

Przede wszystkim strategia

Mogłoby się wydawać, że data publikacji nowej strony hotelu to koniec pracy nad nią i czas na otwieranie szampana. Nic bardziej mylnego: najbliższe tygodnie po zmianie strony to okres intensywnych analiz i bieżącego monitorowania. 

Jeśli Wasz hotel korzysta z usług firmy pozycjonującej i widoczne są efekty tej pracy, proces zmiany strony należy z nią obowiązkowo uzgodnić. Pozwoli to wykonawcy przygotować się odpowiednio do zmiany i na bieżąco kontrolować ten proces, często ważny na etapie już po publikacji nowej wersji. Jeśli nie korzystacie z usługi pozycjonowania (potocznie nazywanej SEO) lub korzystaliście w przeszłości, a obecnie strona w pewien sposób „dryfuje” w naturalnych wynikach wyszukiwania raz wyżej, raz niżej w zależności od fraz, powinniście zwrócić uwagę na kilka czynników, o których należy powiadomić wykonawcę strony na początku realizacji (np. poprzez zastrzeżenie ich w umowie) lub w trakcie prac nad witryną. Niezależnie od tego, kto odpowiada za widoczność w kanale organicznym, należy zwrócić uwagę na kilka czynników.

Wykonanie mapy przekierowań adresów url (tzw. 301)

Zmiana strony internetowej praktycznie zawsze wiąże się ze zmianą adresów url poszczególnych podstron. Możemy to zobrazować przykładem – dotychczasowy adres strony konferencyjnej brzmiał „www.dobryhotel.pl/konferencje-i-eventy”, a w nowej wersji witryny jest „www.dobryhotel.pl/dla-biznesu”. Takich adresów, w zależności od konstrukcji strony są dziesiątki lub setki. Jeśli wyszukiwarka, przez lata indeksowała dotychczasowy adres, to musimy ją powiadomić o zmianie za pomocą odpowiedniego przekierowania, tzw. 301 (co oznacza zasób trwale przeniesiony). W tym celu pozycjoner powinien przygotować listę podstron do wykonania przekierowań lub powinniśmy zobligować do ich utworzenia wykonawcę strony.

Przekierowania powinny dotyczyć wszystkich podstron bez wyjątków (np. zakładka konferencje, oferty specjalne i wszystkie oferty jakie występują, galeria, kontakt itp.). Tworzona mapa powinna zawierać dwa pola – stary i nowy adres url danej podstrony, a jej odzwierciedlenie powinno być jak najdokładniejsze – jest to ważny czynnik płynnego przepięcia strony. Jeśli na nowej stronie hotelu zrezygnowaliście z niektórych podstron – ustalcie taką, która będzie mogła ją zastąpić. Podczas tworzenia takiej mapy warto wspomóc się raportem z Google Analytics dotyczącym ruchu na poszczególnych podstronach (Pozyskiwanie > Search Console > Strony docelowe).

Wszystkie dotychczasowe strony, które miały duży udział w ruchu, powinny mieć swój odpowiednik na nowej stronie. Najgorszym rozwiązaniem w takim przypadku jest przekierowanie podstron na stronę główną.

Nie sposób zoptymalizować strony np. po takim zabiegu: stronę, która dotyczyła eventów, w nowej wersji przejęła strona informacyjna z opisem konferencji, ale przekierowanie zostało wykonane na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy