Zniszczenie mienia na eventach. 11 rad dla event managera

Eventy
Z artykułu dowiesz się: Dlaczego konieczne jest podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego i udokumentowanie stanu obiektu przed wydarzeniem i po nim; Czy event manager odpowiada za szkody spowodowane przez osoby, którym powierza wykonanie części lub całości swojego zobowiązania; O czym mówi art. 474 Kodeksu cywilnego i dlaczego powinieneś go znać; Czym jest regres i o czym należy pamiętać, wybierając ubezpieczenie.

Zniszczeń mienia na imprezach w zasadzie nie sposób uniknąć. Przezorny event manager jest jednak na to przygotowany, odpowiednio konstruując i negocjując umowy, a także ubezpieczając się i swój zespół od odpowiedzialności.

POLECAMY

  1. Odpowiedzialność karna, umowna i deliktowa za uszkodzenie mienia

Na początku uporządkujmy sobie zasady dotyczące odpowiedzialności za zniszczenie mienia, przy czym może ona mieć charakter zarówno odpowiedzialności karnej, jak i cywilnej. Odpowiedzialność karna zależy od ustalenia wartości szkody. Jeżeli szkoda nie przewyższa ¼ minimalnego wynagrodzenia, wówczas dane uszkodzenie będzie stanowiło wykroczenie. Natomiast przekroczenie granicy ¼ minimalnego wynagrodzenia stanowi już występek, czyli rodzaj przestępstwa w rozumieniu Kodeksu karnego. Zgodnie z art. 288 kk kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. W wypadku mniejszej wagi sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Odpowiedzialność karna dotyczy zatem sprawcy uszkodzenia, konkretnej osoby fizycznej (a nie np. firmy), a dodatkowo umyślności działania. Przestępstwo jest ścigane na wniosek pokrzywdzonego. Rzadko będzie dotyczyć to z pewnością samego event managera, ale może znaleźć zastosowanie np. do szkód spowodowanych przez demolujących celowo rzeczy agresywnych gości imprezy.

Odpowiedzialność cywilna może mieć charakter kontraktowy (wynika z niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy o przeprowadzenie eventu) lub z czynu niedozwolonego (odpowiedzialność pozaumowna). Podstawę odpowiedzialności umownej zawiera art. 471 kc, zgodnie z którym dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Odpowiedzialność ta musi wynikać z zapisów umowy, np. z faktu korzystania na podstawie umowy z określonych pomieszczeń, które mają wrócić do wynajmującego/użyczającego w niepogorszonym stanie. Natomiast odpowiedzialność deliktowa cywilna dotyczy faktycznego sprawcy szkody i jest oparta na art. 415 kc w brzmieniu: „kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”.

  1. Odpowiedzialność za uszkodzenie mienia wobec zamawiającego imprezę

Zlecający przeprowadzenie imprezy z reguły będzie dążył do zawarcia w umowie takich zapisów, które zabezpieczają go od odpowiedzialności względem uczestników imprezy i ew. względem właściciela wynajmowanego obiektu. Nic w tym dziwnego – właśnie m.in. dlatego powierza przygotowanie i przeprowadzenie imprezy profesjonalnej firmie. Należy się zatem spodziewać, że w umowie znajdą się zapisy o charakterze ogólnym, jak i bardziej szczegółowym, które będą obarczać odpowiedzialnością za zniszczone mienie organizatora imprezy. Trudno raczej będzie się od nich uchylić i nie należy się spodziewać wielkich sukcesów na polu ich negocjowania. Od tego event manager posiadać powinien stosowne polisy oraz pamiętać może o ewentualnych roszczeniach regresowych, które będzie mieć wobec osób trzecich, faktycznych sprawców szkody. Negocjować jednak zawsze warto, być może uda się wprowadzić klauzule, które choć takiej odpowiedzialności nie wyłączą, to ograniczą lub zmniejszą ryzyko jej wystąpienia.

  1. Odpowiedzialność wobec właściciela obiektu

Szkody spowodowane w obiektach, gdzie przeprowadzane są imprezy, są niejako wliczone w scenariusz eventu. Dla eventmanagera najważniejsze jest dobrze wynegocjować zapisy dotyczące zasad wynajmu obiektu na potrzeby imprezy, co można w obiekcie zmienić, jak go zaadoptować na potrzeby umowy itd. Konieczny jest także protokół zdawczo-odbiorczy i udokumentowanie stanu obiektu przed imprezą i po niej, aby nie zostały nam przypisane uszkodzenia, z którymi obiekt był już nam udostępniany. Włączmy też do umowy załącznik z listą wyposażenia przekazywanego nam wraz z wynajmowanym obiektem i jego również obejmijmy protokołem zdawczo-odbiorczym, zarówno ilościowym, jak i jakościowym. Zalecam tu skrupulatność na najwyższym poziomie oraz korzystanie z udogodnień technicznych – rejestracja obrazu itp.

  1. Odpowiedzialność za wypożyczone mienie na potrzeby eventu

Również w tym przypadku sprawdźmy protokolarnie stan wypożyczanego sprzętu przy jego odbiorze i przy jego zdawaniu do wynajmującego. Jeśli towarzyszyć temu będzie dokumentacja fotograficzna czy filmowa, obecność świadków, trudno wówczas będzie nam przypisać odpowiedzialność za szkody, kt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy