CSR w branży hotelarskiej – czy jest konieczny? (cz. I)

Hotelowy know-how

Dbanie o społeczną odpowiedzialność biznesu wydaje się domeną jedynie dużych i bogatych firm, które mogą sobie pozwolić na działania, niebezpośrednio przekładające się na przychody. Czy na pewno? Może obiekty hotelowe i konferencyjne także powinny brać udział w działaniach, które służą społeczności? A może jest to strata czasu?

Przyjrzyjmy się tematowi z bliska – w dwóch częściach. W części pierwszej omówimy, czym jest CSR i jakie ma oblicza. W części drugiej (w następnym numerze) pokażemy na realnych przykładach, jak to działa i co warto podpatrywać u konkurencji i wdrażać w swoim obiekcie. 
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) wg PARP: to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Dość ogólne sformułowanie, ale na szczęście w naszym świecie wszystko może być opisane dokładniej – służy temu norma ISO 26000. Wyróżnia ona takie obszary społecznej odpowiedzialności biznesu, jak:

POLECAMY

  • ład organizacyjny,
  • prawa człowieka,
  • stosunki pracy,
  • środowisko,
  • sprawiedliwe praktyki rynkowe,
  • relacje z konsumentami,
  • zaangażowanie społeczne.

Jak to się przekłada na praktyczne działania firmowe? Możemy wyróżnić pięć narzędzi, dzięki którym firma może o sobie powiedzieć, że jest odpowiedzialna społecznie. Pamiętajmy jednak, że wszystkie te działania, jeżeli mają wesprzeć wizerunek firmy jako odpowiedzialnej społecznie, muszą być systematycznie, stale i efektywnie komunikowane na zewnątrz poprzez dział Public Relations i zespół odpowiedzialny za wizerunek firmy w mediach społecznościowych. Drugim ważnym czynnikiem, warunkującym powodzenie wdrożenia strategii i działań CSR, jest ich realność i szczerość intencji. Wszystkie akcje „na pokaz”, jednorazowe, zrobione dla krótkotrwałego efektu nie przyniosą korzyści wizerunkowych i finansowych firmie. 

Wolontariat pracowniczy

To jedne z najprostszych i najtańszych działań. Wymagają jednak dobrej komunikacji wewnętrznej oraz zbudowanej jako-tako funkcjonującej kultury korporacyjnej. 
Co to oznacza w praktyce? Konieczność prowadzenia ciągłych działań komunikacyjnych w firmie do pracowników, określenie i przekazywanie pracownikom wartości firmowych, organizację firmowych inicjatyw oraz pilnowanie przestrzegania zasad wewnętrznych. Zbudowanie kultury korporacyjnej nie jest tematem tego artykułu – jednakże bez chociażby szczątkowej kultury firmowej oraz niewielkiego utożsamiania się pracowników z firmą nie uda się żadna inicjatywa typu wolontariat pracowniczy. Zbudowanie zaufania pracowników do firmy i do tego, że sama przestrzega zasad przez siebie stworzonych i wymaganych –
zwyczajnie wymaga czasu. Warto jednak ten czas poświęcić, by potem móc organizować działania, które prawie bezkosztowo mogą wspierać wizerunek firmy. 
Jak działa wolontariat pracowniczy? Jest to dobrowolne zaangażowanie pracowników (ale także kadry kierowniczej, która zawsze powinna stanowić wzór do naśladowania, a przykład powinien iść z góry) w działania na rzecz instytucji czy organizacji o charakterze prospołecznym. Przykłady: udział grupy pracowników w charytatywnym biegu firmowym, zbiórki pieniędzy bądź żywności/sprzętu/ubrań na szczytny cel, zbiórki pieniędzy np. na dom dziecka, wsparcie wolontariuszy np. w lokalnym schronisku dla zwierząt. 

Programy dla pracowników

Programy pracownicze są jednym z podstawowych narzędzi w repertuarze HR, które pomagają budować lojalność pracowników, łowić talenty oraz zatrzymywać najlepszych pracowników. Można jednak wykorzystać je także w strategii biznesu odpowiedzial...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy