CSR w branży hotelarskiej – czy jest konieczny? (cz. II)

Hotelowy know-how

Społeczna odpowiedzialność biznesu coraz częściej staje się ważnym punktem działalności w firmach – nie tylko tych dużych i międzynarodowych, lecz także mniejszych, lokalnych przedsiębiorstw. W jaki sposób branża hotelarska może pokazać, że jest odpowiedzialna społecznie? Wracamy do działań CSR w branży hotelarskiej. W tym artykule przyjrzymy się, co warto wdrażać w ramach działań CSR i dlaczego dobrze jest inspirować się przykładami działań z polskiego podwórka.

Odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia CSR może przynieść firmie wiele korzyści – od wizerunkowych po finansowe. Na pierwszą z wymienionych sektor hotelarski powinien zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego? Branża ta odpowiada obecnie za około 1% globalnej emisji dwutlenku węgla, a wartość ta będzie wzrastać wraz z jej rozwojem. Szczególnie duży wpływ na środowisko mają hotele z restauracjami, ponieważ zaplecze gastronomiczne wiąże się z generowaniem większego zużycia wody i energii oraz marnowaniem żywności. Tym bardziej istotne jest, by branża hotelarska uwzględniała strategię CSR i kreowała pozytywną zmianę na świecie. 
Jakie korzyści dla hoteli płyną z CSR? To między innymi: 

POLECAMY

  • większa rozpoznawalność marki, 
  • pozytywna reputacja firmy,
  • wzrost sprzedaży i większa lojalność 
  • klientów,
  • możliwość przyciągania talentów i zatrzymywania pracowników, 
  • lepsze wyniki finansowe. 

Na tym jednak się nie kończy. Inwestycje społeczne, które przekładają się na budowanie reputacji odpowiedzialnego biznesu, mogą prowadzić do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Trzeba pamiętać, że hotelarstwo jest specyficzną branżą. Nie tylko poprzez istotny wpływ na środowisko, lecz także z uwagi na swoich pracowników, którzy muszą radzić sobie z zagrożeniami fizycznymi i psychospołecznymi, w tym z wydłużonym czasem pracy czy trudnymi klientami. 
Coraz częściej korzyści z CSR są motywatorem do podejmowania inicjatyw przez mniejsze hotele i obiekty konferencyjne. Polskie hotele udowodniły, że można z powodzeniem zaplanować i przeprowadzić różnorodne działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Poniżej przedstawiamy przykłady dobrych praktyk z polskiego podwórka. 
 


CSR w polskich hotelach  Grupa Orbis S.A. to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowej. Oferuje 10,5 tys. pokoi w blisko 60 hotelach w 24 miastach Polski oraz w Wilnie na Litwie. W ramach strategii CSR prowadzi różne inicjatywy.
Inicjatywy prozdrowotne – Grupa Orbis w odpowiedzi na choroby cywilizacyjne, takie jak np. otyłość, zapewnia gościom i pracownikom „zdrowe wnętrza”, z ekologiczną, zdrową żywnością. Oferuje posiłki z lokalnych i naturalnych produktów, w ten sposób promując zrównoważone odżywianie. To nie wszystko. Sieć hotelarska uczestniczy w międzynarodowym programie walki z HIV/AIDS -Act -HIV.
Praca, employer branding – celem Grupy Orbis jest prowadzenie przejrzystego i otwartego biznesu. Wspiera rozwój pracowników, dba o ich dobrostan. Grupa Hotelowa Orbis wprowadziła również we wszystkich hotelach w Polsce „Międzynarodową Kartę Różnorodności”, w ramach której promuje właśnie różnorodność, w tym ze względu na miejsce pochodzenia, wiek czy płeć. 
Środowisko naturalne – w Grupie Orbis ważną kwestią jest ograniczenie zużycia wody, zachowanie bioróżnorodności oraz recyklingu odpadów. Podobnie w ramach działań proekologicznych poszukuje się sposobów na zmniejszenie przez hotele zużycia energ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy