Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czego może żądać gość hotelowy? Ubezpieczmy się

Artykuł | 22 maja 2020 | NR 1
54

Otwierając hotel, liczymy na to, że będzie to miejsce często odwiedzane przez gości, do których kierujemy swoją ofertę. Zatrudniamy odpowiednich ludzi, planujemy budżet, przygotowujemy pokoje i czekamy na zadowolonych gości, polecających nas innym klientom. Jednak mimo dopięcia wszystkiego na ostatni guzik jako właściciele hotelu nie jesteśmy w stanie przewidzieć każdej sytuacji, która może się zdarzyć.

Analizując możliwe szkody, wyróżnimy dwie opcje: te szkody, które wystąpią na osobie gościa hotelowego, a także te z winy samego gościa. Dziś przyjrzymy się, jak wygląda to w przypadku odpowiedzialności hotelu za szkody na osobie gościa. Hotel ma obowiązek zagwarantować bezpieczeństwo pobytu gościom. Powinien dołożyć wszelkich starań, by pobyt nie był zakłócony nieprzyjemnymi sytuacjami oraz by nie zdarzały się momenty niebezpieczne, gdzie zajdzie ryzyko wystąpienia np. uszczerbku na zdrowiu gościa. 

W tym momencie najlepiej postawić się na miejscu gościa i pomyśleć, jak sami chcielibyśmy zostać traktowani, gdy śpimy w obcym miejscu. Mnie na pewno zależałoby na tym, aby czekał na mnie czysty pokój, z dostępną wodą i ręcznikami na zmianę, a także bym bez obaw mogła zostawić w nim rzeczy wniesione do hotelu: biżuterię, dokumenty, sprzęt elektroniczny.

Chciałabym też czuć się bezpiecznie podczas przemieszczania się, czyli oczekuję dobrze oświetlonego wnętrza, również oświetlonego parkingu, a także informacji, w jaki sposób mam się skontaktować z obsługą hotelu, gdy np. recepcja nie jest całodobowa. 

Teren wokół budynku powinien być sprzątnięty, a szczególną uwagę zwróciłabym również na to, czy na terenie poza budynkiem, lecz należącym do hotelu (np. basenie, kortach tenisowych, parku itp.), również jest bezpiecznie i czysto. Drodzy hotelarze – korytarze, ogólnodostępne toalety, kawiarnie i restauracje, wszelkie poczekalnie czy nawet wydzielone pomieszczenia dla palących – również muszą być czyste, musicie tam dbać o porządek! Aby była jasność, obowiązek zapewnienia gościowi bezpieczeństwa jest obowiązkiem starannego działania. Hotel będzie odpowiedzialny za niedołożenie należytej staranności, a więc za winę własną lub winę osób, z których pomocą zobowiązanie wykonuje lub którym wykonanie go powierza. Nie przerzucajmy jednak odpowiedzialności na np. firmy współpracujące z hotelem, gdyż obowiązek zapewnienia gościom bezpieczeństwa pobytu obciąża hotelarza i nie może być przeniesiony na osoby trzecie (np. zakład konserwacji urządzeń czy firmę sprzątającą). To oczywiste, że często do realizacji poszczególnych zadań korzystamy z usług firm zewnętrznych, choćby po to, by nie musieć zatrudniać tylu osób u siebie w hotelu, z różnych powodów. Zlecenie innemu przedsiębiorstwu utrzymywania urządzeń hotelowych (np. wind, basenu) w odpowiednim stanie nie zwolni hotelarza od konieczności sprawdzenia, czy prace zostały prawidłowo wykonane. 

Co robić, gdy dojdzie do szkody?

W razie doznania szkody gość hotelowy przede wszystkim musi ją udowodnić. Powinien więc o tym zdarzeniu niezwłocznie powiadomić recepcję lub inną odpowiedzialną osobę w celu spisania protokołu zdarzenia (okoliczności, skutków) i konsultacji lekarza (która zwykle jest konieczna). Pomyślicie, po co do lekarza, zwłaszcza że sam gość może stwierdzić, że odwiedzi lekarza później lub zobaczy, jak się będzie czuł np. wieczorem (a zdarzenie miało miejsce rano). Zaniechanie tych czynności może utrudniać bądź w ogóle uniemożliwiać dowód, że gość doznał szkody w hotelu, a nie w innym miejscu. 

Istotną rolę będzie też odgrywać dokumentacja fotograficzna, np. powierzchni, na której gość hotelowy się poślizgnął, lub ewentualnych innych uszkodzeń powstałych w hotelu w związku ze zdarzeniem. Jako właściciele hotelu lub osoby nim zarządzające odpowiadacie także za szkodę, której dozna gość hotelowy w restauracji hotelowej, np. na skutek zatrucia zepsutym daniem lub znajdowania si...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy