Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

26 kwietnia 2020

NR 6 (Listopad 2019)

Czy Polacy są gotowi na ekologiczne hotele?

0 434

Ostatnio w internecie i mediach można zauważyć mnóstwo komunikatów związanych z eko, zero waste, less waste. Co rusz kolejny hotel informuje o tym, że jest ekologiczny lub wprowadził rozwiązania oszczędzające środowisko naturalne. Jednak od pewnego czasu nie daje mi spokoju jedno pytanie: jak te zmiany wpisują się w oczekiwania gości?

Z założenia hotel eko to obiekt, w którym są wdrożone technologie lub procedury, zgodne z ekologicznym podejściem do środowiska. No dobrze, ale jak to zrobić? Zmieniać plastikowe słomki na papierowe?

POLECAMY

Nagradzać gości drinkiem za rezygnację z wymiany pościeli lub ręczników? A może zamontować panele fotowoltaiczne i reklamować hotel jako przyjazny otoczeniu? Przyjrzyjmy się praktykom dużych graczy.

Międzynarodowe sieci, m.in. AccorHotels, likwidują plastikowe opakowania kosmetyków na rzecz dużych dozowników. We wszystkich hotelach sieci Marriott na świecie do 2020 r. miniszampony mają zostać zastąpione produktami w większych butelkach z dozownikiem. Podobną decyzję ogłosiła pod koniec lipca grupa hotelowa IHG, która planuje w ciągu 2 lat zastąpić miniaturki kosmetyków hurtowymi dostawami dla wszystkich spośród swoich 17 marek (w tym: Holiday Inn Hotels and Resorts i InterContinentalHotels and Resorts). Decyzja ta będzie dotyczyć 843 000 pokoi w ponad 5600 hotelach. W Polsce Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego zorganizowała kampanię edukacyjną „Hotel bez plastiku”, promującą 30 sposobów na ograniczenie odpadów plastikowych. 

W poszukiwaniu EKOWYTYCZNYCH: certyfikat EU ECOLABEL

Etykieta ECOLABEL gwarantuje, że opatrzona nią usługa spełnia wyśrubowane standardy ekologiczne i zdrowotne. Dotychczas odznaczenia przyznawane były przede wszystkim kosmetykom, środkom czystości oraz detergentom. Od 2017 r. na liście znalazły się także hotele, w kategorii „zakwaterowanie turystyczne”. 

Wymogi, które powinny spełniać hotele ubiegające się o certyfikat ECOLABEL:

  1. Wyposażenie obiektów w energooszczędne urządzenia jak np. klimatyzatory lub bojlery.
  2. Instalacja termoregulatorów oraz systemów automatycznego wyłączania i włączania oświetlenia. 
  3. Komisja zaleca także inwestycje w wodooszczędną armaturę sanitarną. Właściciele lub zarządzający obiektami powinni starać się zminimalizować liczbę prań (czyli pościel i ręczniki nie mogą być wymieniane codziennie – częstsze wymiany powinny mieć miejsce tylko na wyraźnie życzenie gości). 
  4. Hotele powinny generować jak najmniej odpadów. Dlatego nie powinno się udostępniać jednorazowych czepków pod prysznic, szczoteczek do zębów, szamponów oraz mydeł (po raz kolejny: chyba że goście wyraźnie o to poproszą). 
  5. W pokojach, restauracjach ani barach nie powinno być jednorazowych naczyń, a w łazienkach – jednorazowych ręczników. 
  6. Właściciele zobowiązani są też wprowadzić plan minimalizacji powstawania odpadów spożywczych. 

Przyjęte przez Komisję Europejską nowe kryteria EU ECOLABEL dla obiektów turystycznych ważne będą przez 5 lat, a koszt uzyskania etykiety ekologicznej waha się między 200 a 2000 euro. Przyznawaniem certyfikatów zajmuje się Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC).

Ecolab prekursorem rozwiązań ekologicznych w branży czystości

Jeszcze kilkanaście lat temu produkty myjąco-dezynfekcyjne oparte były prawie wyłącznie na szkodliwych dla środowiska naturalnego syntetycznych środkach powierzchniowo czynnych i związkach bakteriobójczych. Z biegiem czasu zaczęto wprowadzać bardziej przyjazne ludziom i środowisku receptury. Firma Ecolab już w latach 90. stała się prekursorem bezpiecznych środków czystości, w których obecnie czynnikiem dezynfekcyjnym jest tlen. Od tego czasu nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami pozwalającymi ograniczyć do minimum zużycie zasobów naturalnych i modyfikujemy formuły naszych produktów, tak aby były jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Również opakowania projektujemy w taki sposób, aby zwiększyć wydajność produktu, bezpieczeństwo stosowania i obniżyć zużycie wody i energii. Zdecydowana większość naszych klientów ma dużą świadomość ekologiczną i wybiera produkty z etykietą ECOLABEL (European Flower, Nordic SWAN). Popyt na ekologiczne środki czystości rośnie. Zwłaszcza że dzięki innowacyjnym procesom technologicznym charakteryzują się one wysoką skutecznością i wydajnością. Myśląc o zrównoważonym rozwoju, nie powinniśmy jednak zapominać o czynniku ludzkim. Odpowiednio wykwalifikowanemu personelowi łatwiej jest wdrożyć właściwe procesy i procedury postępowania, a tym samym minimalizować wpływ środków czystości na środowisko. Dlatego oprócz produktów dostarczamy technologiczne know-how i bardzo mocno stawiamy na szkolenia.

Aneta Krupa. Marketing Manager Facility Care, Hospitality, OPL w Ecolab Polska

 

Ekologia Polaków pod lupą – co mówią wyniki badań?

Z opublikowanego przez niemieckich badaczy ra...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy