Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fit & Food

8 czerwca 2022

NR 3 (Maj 2022)

Kawowa marka na popandemicznym rynku. Ekspert o tym, jak zbudować efektywną strategię sprzedaży

0 110

Polacy nie przestali pić kawy w pandemii, jednak z kawiarni i restauracji przenieśliśmy się do naszych domów. To wtedy znacząco wzrosła sprzedaż ekspresów w naszym kraju, a filozofia picia kawy nabrała nowego wymiaru. Dzisiejszy popandemiczny rynek ma duży potencjał, trzeba tylko na nowo określić podejście do klienta. Nie lada wyzwanie wyłoniło się przed menedżerami odpowiedzialnymi za strategię sprzedaży, którzy w swej codziennej pracy muszą mocniej brać pod uwagę argumenty niecenowe, jak innowacyjność, komunikacja z klientem oraz odpowiedzialność biznesu. O tym, co dziś jest najważniejsze dla marki wkraczającej na kawowy rynek, opowiada Piotr Jaskulski – CEO spółki Columbus Polska, która pod koniec 2021 roku zadebiutowała marką Qethereal.

Wydaje się, że rynek kawy w Polsce najgorsze ma już za sobą. W 2021 roku byliśmy świadkami bezprecedensowego szoku podażowo-popytowego, który został spowodowany pandemicznym spowolnieniem gospodarczym i ograniczeniem konsumpcji kawy poza domem. Choć wartość światowej produkcji kawy nie zmalała, a Polska z 13 bilionami wypijanych filiżanek kawy rocznie wciąż plasuje się na wysokim 11 miejscu, to wzrost rynkowej ceny Arabiki i Robusty o 80 proc. i obostrzenia pandemiczne mocno zmieniły preferencje co do samego picia kawy. Delektowanie się „małą czarną” w ulubionej kawiarni przenieśliśmy do własnych czterech ścian. Jednocześnie, staliśmy się trzecim rynkiem sprzedaży ekspresów do kawy w Europie, co jednoznacznie wskazuje na rosnące zainteresowanie wysokiej jakości kawami ziarnistymi. Wciąż niszowym obszarem pozostają kawy specialty (ok. 2% rynku), jest to jednak trend wpływający na decyzje zakupowe, który należy uwzględniać w strategii sprzedaży. 
Popandemiczny rynek konsumencki spowodował, że menedżerowie odpowiedzialni za wprowadzanie nowego produktu na rynek oraz nakreślenie strategii sprzedaży muszą dziś uwzględnić całkiem nowe zmienne. Walka o gusta klientów zaczyna się od zera, a szanse na zwycięstwo zaczęły mieć także nowe podmioty, kosztem nawet dotychczasowych potentatów rynkowych. Rynek popandemiczny stał się miejscem, gdzie nowe podmioty, ze ściśle określoną strategią oraz dostosowanymi zasobami, mogą zaistnieć w szerszej skali. W mojej ocenie właśnie teraz jest najlepszy okres dla firm innowacyjnych oraz wyróżniających się pod wieloma względami na dotarcie do możliwie najszerszej grupy odbiorców.

POLECAMY

Zespół z pasją

Najważniejszym elementem strategii sprzedaży jest analiza aktualnej sytuacji i rozplanowanie niezbędnych zasobów. Mowa tu o zapewnieniu firmie kompetentnego i doświadczonego zespołu, którego trzonem będzie profesjonalne kadra handlowców. W Columbus Polska udało nam się zbudować zalążek sales force, w którym bardzo uważnie analizujemy kwalifikacje i kompetencje naszych kolegów. Wierząc w hasło „jesteśmy silni siłą naszego zespołu” wsłuchujemy się również w ich potrzeby. Uważam, że odpowiedni poziom wiedzy w połączeniu z wieloletnimi relacjami na rynku to istotny punkt efektywności przyszłych działań sales force, jak również realizacji strategii sprzedaży. W związku z tym, wśród nowo powołanych stanowisk znajdują się pozycje dla wyższego szczebla, jak Key Account Managers czy Coffee Masterzy, którzy są odpowiedzialni za wdrożenia i szkolenia przyszły...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy

    Piotr Jaskulski

    CEO Columbus Polska S.A. Qethereal to należąca do Columbus Polska S.A. marka łącząca najwyższą jakość (Quality) z eterycznym (Ethereal) doznaniem kawy idealnie dopasowanej do gustu każdego jej miłośnika. Firma powstała pod koniec 2020 roku, czerpiąc z wieloletnich doświadczeń jej założycieli, wyniesionych z biznesu kawowego i branży HoReCa. Zarząd spółki tworzą: Tomasz Weczer – znany m.in. jako współzałożyciel Columbus Coffee, Piotr Jaskulski – menedżer zarządzania i sprzedaży, pracujący wcześniej dla największych marek branży spożywczej, Krzysztof Leszczyński – specjalista w dziedzinie brandingu i projektant graficzny oraz Michał Kibler – utytułowany barista oraz twórca kilku marek branży gastronomicznej. Celem działalności Qethereal jest dostarczanie wysokiej jakości kawy – zarówno mieszanek, jak i wersji single origin – do klientów indywidualnych oraz branży HoReCa. Swoją ofertę firma będzie sukcesywnie powiększać o akcesoria kawowe, młynki, ekspresy, mleka roślinne dla baristów, butelkowaną wodę do parzenia kawy, a także herbaty i akcesoria do ich przyrządzania. Sprzedaż prowadzona jest przez sklep internetowy, aplikację mobilną oraz lokale partnerskie. Filozofia marki Qethereal opiera się na wartościach takich jak: prostota, ekologia, innowacja, doświadczenie, rzemiosło. Kierując się poszanowaniem dla natury oraz etycznym podejściem do pracy, spółka wpisuje się w nurt biznesu odpowiedzialnego społecznie oraz praktyk inwestycyjnych uwzględniających czynniki ESG (Environment, Social, Governance). Qethereal działa na rynku polskim i hiszpańskim, a w planach ma dalszy rozwój na skalę międzynarodową. Więcej na temat firmy: www.columbuspolska.com. Więcej na temat marki: www.qethereal.pl.