Koszty w hotelu a satysfakcja i zadowolenie gości (CZ. 1)

Revenue management

Obecnie większość obiektów hotelarskich do rejestrowania, raportowania i analizowania efektywności operacji wewnętrznych i analizy kosztów wykorzystuje systemy księgowe.

Zarządzanie obiektem hotelarskim ze względu na wielopoziomową złożoność oferowanego produktu jest zadaniem wymagającym. Do jego złożoności możemy zaliczyć inwestycje kapitałowe, sezonowość oraz wysoki poziom konkurencji. Dodatkowo zarządzanie obiektami hotelarskimi komplikuje wyzwanie związane z zarządzaniem różnicowanymi kosztami i rentownością. W przypadku zarządzania obiektem hotelarskim postrzeganie i odpowiednia alokacja kosztów mają kluczowe znaczenie. W celu określenia odpowiedniej wartości oferowanego produktu należy też wziąć pod uwagę efekt konkurencji rynkowej (oferowanie przez konkurencyjne firmy podobnych produktów i usług z zamiarem zwiększenia udziału na dotychczasowym rynku i przychodów ze sprzedaży). 

POLECAMY

Intensywnie rozwijająca się konkurencja rynkowa zwiększa podaż, co może skutkować spadkiem przychodów i rentowności. Hotelarze stają przed wyzwaniem poszukiwania nowych kanałów dystrybucji usług, powiększania bazy usług fakultatywnych, budowania doświadczeń gości oraz tworzenia rozbudowanych strategii marketingowych. Ponadto często obiekty zarządzają problemem konkurencyjności poprzez oferowanie niższych cen usług niż rywale z branży. 

Powyższe czynniki tym bardziej powinny skłonić hotelarza do dogłębnej analizy ponoszonych kosztów i nakładów pieniężnych w celu sprzedaży usług hotelarskich. Błędnie oszacowanie kosztów skutkuje podejmowaniem niewłaściwych decyzji, do których niewątpliwie będzie należeć ustalenie niedokładnych cen sprzedaży produktów i usług, co może skutkować utratą przewagi konkurencyjnej lub oferowaniem niedoszacowanych produktów i usług. 

Koszty operacyjne

Kosztami operacyjnymi są wszelkie wydatki związane z utrzymaniem i prowadzeniem nieruchomości. Powinny być one rozdzielone na poszczególne działy w celu precyzyjnego określenia przychodów oraz generowanych kosztów. 

Podstawowym podziałem k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy