Koszty w hotelu a satysfakcja i zadowolenie gości (cz. 2)

Revenue management

Nieodłącznym elementem rzetelnej i trafnej analizy kosztów jest spójność oraz stworzenie ujednoliconego systemu. Wprowadzone systemy oraz metody analizy kosztów zapewniają nie tylko poprawny i obiektywny zestaw danych, ale również stają się skarbnicą wiedzy dla managerów.

Wraz z ujednoliconym, właściwie przestrzeganym systemem analiza kosztów staje się narzędziem, za którego pomocą użytkownicy mogą porównywać wyniki nie tylko w różnych okresach, ale również pomiędzy obiektami. 

POLECAMY

USALI

Jednym z najbardziej popularnych systemów dla branży hotelarskiej jest system USALI (Uniform System od Accounts for Hotels), który funkcjonuje w branży od niemal 100 lat. Obecnie dostępna jest już 12 jego wersja. Narzędzie istniejące tak długo, bazujące na doświadczeniu kilku pokoleń informatyków i użytkowników, jest niezwykle korzystne nie tylko dla sieci hotelowych. Wciąż dla wielu właścicieli i operatorów, zwłaszcza tych mniejszych, sposoby właściwego klasyfikowania kosztów i wydatków są wyzwaniem. USALI szczegółowo opisuje, w jaki sposób rachunki powinny być oznaczane i klasyfikowane. USALI odniosło ogromny sukces, co spowodowało powstanie kolejnych systemów dedykowanych restauracjom i uzdrowiskom. Zgodnie z nim prowadzona jest bardzo szczegółowa wydziałowa ewidencja i analiza kosztów, która pokazuje odpowiednie rezultaty ekonomiczne (zyski lub straty) wszystkich wydziałów operacyjnych.

Rachunek zysków i strat 

Rachunek zysków i strat dzielimy na trzy części. W pierwszej ustalamy wydziałowy zysk lub stratę. Wyszczególniamy w niej wszystkie wydziały operacyjne, tj. pokoje, restauracje, parking, wszelkie usługi dodatkowe. Do każdego z tych wydziałów przypisujemy sprzedaż oraz ponoszone koszty, do których należą koszty materiałowe, płace i pozostałe koszty powstające na terenie każdego wydziału. 
W drugiej części rachunku zysku i strat od sumy wydziałowych zysków i strat odejmujemy nierozdzielone koszty operacyjne, do których możemy zaliczyć koszty energii, marketing i bieżące naprawy. 
W trzeciej części odejmujemy koszty pośrednie, tj. czynsz, podatki lokalne, amortyzację. W rezultacie otrzymujemy zysk netto przed opodatkowaniem. 
Oprócz powyższego przedstawienia podziałów kosztów związanych z wymogami ewidencyjnymi i sprawozdawczymi istnieje jeszcze jeden ich podział, ważny w procesie podejmowania decyzji. Proces decyzyjny dotyczy przyszłych działań firmy, przez co bierzemy pod uwagę nie koszty historyczne, a przyszłe. Informacje o nich możemy uzyskać z bilansu i rachunku zysków i strat tylko wtedy, gdy warunki otoczenia zewnętrznego będą dokładnie takie same jak dotychczasowe. Warunki natomiast ulegają ciągłej zmianie, biorąc pod uwagę działania konkurencji czy inflację.
Dane, które zbieramy, powinny być przydatne podczas podejmowania decyzji dotyczących wolumenu sprzedanych pokoi w określonej przyszłości, by osiągnąć określonej wielkości zysk, ustalenia ceny sprzedaży pokoi czy określić, o ile należy zwiększyć sprzedaż, aby osiągnąć zakładany przyrost zysku. 

Koszty

Możemy wyróżnić koszty stałe, których wysokość nie zależy od rozmiarów sprzedaży. Do nich zaliczamy koszty dzierżawy, administracyjne, amortyzację etc. Pozostają niezmienne wobec rozmiarów sprzedaż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy