„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać” – myśl sformułowana przez prof. Petera Druckera, najwybitniejszego teoretyka zarządzania XX w., nadal tchnie swoją aktualnością. Rozwiązania, które nie opierają się na rzetelnych informacjach i analizie danych, są rozwiązaniami intuicyjnymi, podatnymi na subiektywną ocenę i niekoniecznie prowadzącymi do obiektywnych i racjonalnych decyzji.
POLECAMY
Największe bazy danych (informacje) dotyczące zdarzeń w przedsiębiorstwie hotelarskim są gromadzone w systemach finansowo-księgowych (FK) i systemach operacyjnych (PMS i POS). Systemy te codziennie gromadzą setki danych w określonych strukturach. Najczęściej współpracują ze sobą, przekazując poprzez interfejsy część posiadanych informacji.
Rachunkowość według USALI
Zasady ewidencji danych w systemach finansowo-księgowych określa rachunkowość. Podstawowym aktem normatywnym regulującym zasady rachunkowości w Polsce jest ustawa o rachunkowości, będąca rozwiązaniem ogólnym, określającym zasady ewidencji dla wszystkich typów przedsiębiorstw i rodzajów prowadzonej działalności. Nie uwzględnia natomiast specyficznych potrzeb branży hotelarskiej, które pozwolą skoncentrować się na badaniu efektywności poszczególnych departamentów lub funkcji.
W międzynarodowym hotelarstwie rachunkowość jest prowadzona w oparciu o Standardowy System Rachunkowości Hotelowej. Historia tego rozwiązania sięga 1926 r. Wtedy w Stanach Zjednoczonych powstało pierwsze wydanie Uniform System of Accounts for Hotels (USAH) jako odpowiedź na problemy środowiska hotelarzy związane z indywidualnymi rozwiązaniami rachunkowości stosowanymi przez każdy obiekt.
Rachunkowość według USALI jest spójna z US GAAP (United States Generally Accepted Accounting Principles) – systemem ogólnie obowiązujących zasad rachunkowości w Stanach Zjednoczonych. System USALI wraz z ekspansją wielkich amerykańskich sieci hotelarskich na teren Europy i innych kontynentów stał się ogólnie przyjętym rozwiązaniem branżowym, w tym w Polsce. Zgodnie z USALI pracują wszystkie międzynarodowe sieci hotelarskie. Ze względu na obowiązujące krajowe rozwiązania legislacyjne dotyczące rachunkowości finansowej i podatkowej przyjęło się, że rachunkowość w oparciu o USALI jest w Polsce rozwiązaniem „przynależnym” do rachunkowości zarządczej.
Podstawowym raportem hotelowym w standardzie USALI jest Sprawozdanie Operacyjne (Operating Statement – tabela 1), będące odpowiednikiem polskiego rachunku zysków i strat. Należy zwrócić uwagę na odmienną filozofię układu sprawozdań według USALI oraz RZiS wg układu rodzajowego. RZiS grupuje koszty, nie wnikając, gdzie one powstały. USALI natomiast grupuje zarówno przychody, jak i koszty wg kryterium, gdzie one powstały oraz czy są one kontrolowalne w danym departamencie. Pozwala to na precyzyjne określanie i wpływanie na efektywność operacyjną poszczególnych działów oraz hotelu w całości.
Operując wyłącznie rachunkiem RZiS, nie jesteśmy w stanie tego typu efektu uzyskać.
Koszty operacyjne
Sprawozdanie Operacyjne na początku prezentuje przychody dwóch podstawowych centrów zysku – Pokoi i Gastronomii. Dodatkowo w zależności od profilu obiektu spotykamy usługi SPA & Wellness, golf resort, driving range, mariny, basenu, obiektów rekreacyjnych, fitness, wypożyczalni sprzętu sportowego, parkingu, garażu, pay TV, pralni dla gości, telekomunikacyjne, sklepów i wielu innych. Wszystkie centra, o ile prowadzimy je we własnym imieniu, stanowią Inne Departamenty Operacyjne. Może jednak zdarzyć się, że wydzierżawiliśmy je podmiotom zarządzającym. Nie stanowią one wówczas Innych Departamentów Operacyjnych Hotelu. Przychody osiągane z tytułu ich dzierżawy zostaną sklasyfikowane w grupie „Różne Przychody”.
Każdy z Działów Operacyjnych Hotelu ma jednoznacznie przypisane do danego departamentu bezpośrednie koszty operacyjne. Pozwala to obliczyć osiągane marże w poszczególnych departamentach (iloraz dochodu operacyjnego działu i przychodu w tym dziale wyrażony w procentach). Daje to możliwość porównania sprawności poszczególnych Departamentów Operacyjnych Hotelu z innymi obiektami, bez względu na ich wielkość.
Różnica pomiędzy Przychodami Operacyjnymi a Kosztami w Departamentach Operacyjnych nazywa się Dochodem Operacyjnym.
Operacyjne Koszty Niepodzielone od Nieoperacyjnych Przychodów i Kosztów oddziela kategoria Zysku Operacyjnego Brutto (GOP – Gross Operating Profit). GOP możemy w przenośni traktować jako linię demarkacyjną pomiędzy grupami kosztów, na wysokość których kierownictwo hotelu ma bezpośredni wpływ (Operacyjne Koszty Niepodzielone) a kosztami na które takiego wpływu nie ma (Nieoperacyjne Przychody i Koszty). Nazwa „Operacyjne Koszty Niepodzielone” bierze się z charakterystyki tych kosztów. Koszty te nie są dalej alokowane (dzielone), zaś działy je generujące są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hotelu jako jednostki organizacyjnej.
Tab. 1. Format Sprawozdania Operacyjnego
![]()
Po odjęciu od Dochodu Operacyjnego Operacyjnych Kosztów Niepodzielonych otrzymujemy Zysk Operacyjny Brutto (Gross Operating Profit). Wskaźnik ten, a zwłaszcza jego wartość relatywna (wartość GOP/przychód netto x 100%), stanowi podstawowy element oceny sprawności operacyjnej hotelu jako przedsiębiorstwa.
Dla lepszego zrozumienia proponowałbym rozpocząć zdanie od „Nieoperacyjne Przychody i Koszty wynikają głównie z kompetencji właściciela obiektu (np. decyzja o wyborze sposobu finansowaniarozwoju)”. Różnica pomiędzy GOP a Nieoperacyjnymi Przychodami i Kosztami stanowi wartość EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization).
Ze względu na duży poziom szczegółowości kont analitycznych w standardzie USALI istnieje możliwość połączenia tego standardu z rachunkiem opartym o zmienność kosztów. Analiza kosztów w oparciu o ich zmienność nie wyklucza stosowania standardu USALI. Wręcz przeciwnie - zdecydowanie wzmacnia efekt analiz. Stosowanie obydwu metod łącznie prowadzi do jeszcze trafniejszych decyzji operacyjnych.
Zmienność kosztów
W czasach rosnącej inflacji i zmiennej gospodarki niezwykle ważne jest monitorowanie wszelkich parametrów hotelu i korzystanie z jak najszerszego spektrum analiz ekonomicznych. Narzędziem służącym do tego celu jest standard USALI i analiza kosztów w oparciu o ich zmienność.
Temat zarządzania wynikiem hotelu w oparciu o zmienność kosztów nie jest jeszcze zbyt dobrze rozpoznaw...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!