Reklama, public relations i marketing – to nie synonimy

Hotel marketing

Zarówno wielkie korporacje, jak i małe oraz średnie przedsiębiorstwa działające na rynku nie przetrwałyby bez odpowiednich działań wspierających oferowane produkty czy usługi. Dotyczy to także hoteli, pensjonatów czy agroturystyki. 

Można pokusić się o stwierdzenie, iż istnienie organizacji w dużej mierze zależy od efektywności prowadzonych kampanii reklamowych, przemyślanej strategii marketingowej i skutecznego PR-u. Firmy powinny wykorzystywać wszystkie dostępne narzędzia, aby zapewnić sobie sukces. Jednak wiele osób błędnie utożsamia ze sobą te pozornie podobne do siebie pojęcia: reklama, marketing i działania public relations. Nierzadko nie wykorzystuje ich potencjału. A przecież to nie są synonimy!

POLECAMY

Różnica między reklamą, marketingiem a PR-em 

Marketing to systematyczne planowanie, wdrażanie i kontrolowanie szeregu działań. Dzięki niemu jasno określimy cele, grupę docelową, zakreślimy też rynek i sprawdzimy konkurencję. Marketing obejmuje tworzenie strategii, stawianie celów.

Reklama to jedna z najważniejszych form promocji, która pomaga firmom budować swoją markę i zwiększać sprzedaż. Może być skuteczna w wywoływaniu pozytywnych skojarzeń z usługą, jednak może też szybko się zdezaktualizować i przestać przynosić korzyści. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorstwa stale aktualizowały swoje reklamy. Dzięki dobrej reklamie łatwiej wprowadzisz nową usługę do swojej firmy np. przestrzeń wellness, winiarni czy spa.

Public relations (PR) to dziedzina, która skupia się na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. To szereg różnych działań, które powinny być systematyczne, stałe i długofalowe. PR wykorzystuje różne narzędzia, w tym wydarzenia, rozmowy z kluczowymi osobami, relacje z mediami, a także inne narzędzia online, takie jak blogi i portale społecznościowe. PR nie jest reklamą. Nie jest też sprzedażą ani promocją. 

Marketing, reklama i public relations wzajemnie się uzupełniają. Dobra kampania marketingowa może zwiększyć zainteresowanie produktem lub usługą, ale jeśli wizerunek firmy jest negatywny, to może to zmniejszyć szanse powodzenia. Podobnie jest, jeśli firma ma dobry wizerunek, ale nie ma dobrze zaplanowanej kampanii marketingowej – mogą wystąpić problemy z pozyskaniem nowych klientów. Dlatego też ważne jest, aby firmy w pełni wykorzystywały potencjał tych dziedzin i współpracowały ze sobą w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści.

Połączyć działania 

Jeśli prowadzisz znakomity obiekt wypoczynkowy w ciekawej lokalizacji, oferujesz pyszne jedzenie, wiele atrakcji i wciąż nie masz tylu gości, ilu byś chciał – potrzebujesz opracowania strategii marketingowej. 

Rynek hotelarstwa ma dziś ogromny potencjał. Coraz więcej rodzin decyduje się na wyjazd w ciekawe miejsca nie tylko w okresie wakacji czy ferii. Ważną grupą docelową są także przedsiębiorcy, którzy inwestują w event marketing i potrzebują wyjątkowych obiektów do zorganizowania konferencji. To nie tylko tworzy ciekawe wyzwania dla hotelarzy, ale i daje wiele nowych możliwości. Marketing w tej branży nie może być dziełem przypadku, musi być konsekwentnie realizowany i przemyślany. 

Reklama może manipulować, wpływać na emocje. Dobry PR nigdy nie kłamie, wpływa na autentyczność i wiarygodność. Sprzyja w budowaniu i rozwijaniu marki danego obiektu. Reklama ma działanie krótkotrwałe, od jednej do drugiej. Kończy się w jakimś momencie i opracowuje się kolejną. PR przeciwnie – działa cały czas. Niestety, wiele obiektów lekceważy ten obszar i pomija go w swoich działaniach. 

Przykład:
Twój hotel czy pensjonat ma problem z małą ilością gości poza sezonem, w tak zwanym martwym okresie. Marketing opracowuje strategie działania. Pozwala określić grupę docelową, budżet, sprawdza działania konkurencji. Wymyślacie hasła reklamowe, slogany. W działaniach reklamowych wybieracie kanały dystrybucji: social media, banery reklamowe, newslettery itp. Public relations ukazuje firmę w charakterze zwycięzcy, także inni piszą o Was, np. magazyn branżowy opisuje korzyści z odwiedzenia Waszego obiektu. 

Pamiętaj!
W social mediach, na stronie WWW – polecasz się sam, w tym wypadku ważne, aby budować opinie wśród innych – tak, aby ktoś polecał Was. 

Inwestycje w 2023 roku

W przypadku reklamy, marketingu czy PR-u – warto pamiętać, że rynek i trendy się zmieniają. W szeroko pojętej branży hotelarskiej też....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy