Skuteczne działania SoMe w HoReCa

Hotel marketing

Media społecznościowe od lat są jednym z najważniejszych kanałów komunikacji dla większości branż. I to niezależnie od tego, czy Twój biznes dopiero zaczyna, czy ma już ugruntowaną pozycję na rynku. Z serwisów takich jak Facebook, Instagram czy Youtube korzystają niemal wszyscy posiadacze smartfonów. Warto pamiętać, że za ich plecami swoją pozycję buduje TikTok, a w komunikacji biznesowej bezsprzecznie lideruje LinkedIn. ZATEM JAK SKUTECZNIE wykorzystać ten potencjał w branży HoReCa? – o wskazówki poprosiliśmy ekspertów od działań w mediach społecznościowych z agencji marketingu 360 – FOCUS NATION.

Zanim stworzysz pierwszy post

Regularnie prowadzonych profili w mediach społecznościowych w kategorii HoReCa są dziesiątki tysięcy. Nie musisz znać wszystkich, ale dobrze, jeśli zapoznasz się ze swoją bezpośrednią konkurencją. Zwłaszcza tą, która jest zlokalizowana blisko Ciebie. Możesz do tego wykorzystać Google Maps, aplikacje agregujące (Booking.com, Pyszne.pl itd.) lub po prostu zrobić sobie dłuższy spacer po najbliższej okolicy. Serwisy, które na początku warto wziąć pod lupę, to Facebook oraz Instagram. I nie chodzi o to, aby raz je odwiedzić, ale żeby śledzić każdą kolejną aktualizację czy post. Bardzo istotne jest obserwowanie Instagram Stories, które są ważnym formatem w komunikacji bieżącej i znikają po 24 godzinach – mówi Artur Roguski, Digital Content & Innovation Manager w Focus Nation.
Na co zwracać uwagę? Przede wszystkim na różnego rodzaje akcje specjalne, promocje, konkursy czy nowości w ofercie. Dzięki temu będziesz w stanie zareagować odpowiednio szybko ze swoimi aktywnościami. Pamiętaj, że możesz też sprawdzić, czy Twoja konkurencja reklamuje się na Facebooku, Instagramie czy Messengerze – wystarczy, że odwiedzisz ich profil i klikniesz opcję „transparentność strony”. Dzięki temu będziesz wiedział, w co dokładnie inwestują budżet reklamowy.

POLECAMY

Które serwisy społecznościowe wybrać na początek?

Nie zaskoczę Cię, jeśli powiem, że Facebook oraz Instagram to serwisy, na których musisz być. Oba profile pełnią funkcję stron WWW, na których można zapoznać się z ofertą, wysłać zapytanie w wiadomości prywatnej lub dowiedzieć się choćby o promocjach. Oczywiście to nie znaczy, że powinieneś zrezygnować z tradycyjnej strony internetowej dla swojego biznesu. Pamiętaj o tym, że profile na serwisach społecznościowych nie są do końca Twoją własnością. W razie awarii lub zmiany funkcjonalności możesz utracić swoje miejsce do komunikacji z konsumentami. Dlatego dobrze jest się zabezpieczyć i nie polegać wyłącznie na mediach społecznościowych.
Czy poza tymi dwoma serwisami warto zakładać inne konta? Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy masz czas oraz zasoby. Lepiej skupić się na rzetelnej komunikacji na dwóch profilach niż po macoszemu prowadzić więcej kont. Jeśli jesteś gotowy na rozszerzenie swojej komunikacji – rekomenduję założenie konta na TikToku i/lub na Pintereście. Na obu serwisach treści związane z gastronomią oraz hotelarstwem cieszą się dużą popularnością. To, który z nich wybierzesz, zależy od treści, jakie będziesz mógł tworzyć – krótkie formy wideo w przypadku TikToka czy zdjęcia na Pinteresta.

Grafiki czy wideo? Który format sprawdza się lepiej?

Krótkie formy wideo (wertykalne, trwające do 60 s.) cieszą się olbrzymią popularnością. Wystarczy powiedzieć, że każdego dnia YouTube Shorts generują ponad 50 mld wyświetleń! Jednak ich produkcja potrafi być czasochłonna. Dodatkowo duża część użytkowników – zwłaszcza Instagrama – preferuje estetyczne zdjęcia. Dlatego najlepszym rozwiązaniem, również z uwagi na sposób, w jaki działają algorytmy wyświetlania treści, jest rotacja różnych formatów. 
Bardzo ważne, aby zdjęcia były estetyczne. Dobrze jest zainwestować w profesjonalną sesję zdjęciową. Tak przygotowany content będzie Ci służył przez kilka miesięcy, zarówno w komunikacji w social mediach, jak i na stronie WWW, reklamach, broszurach, plakatach itd. 

Influencerzy dają radę!

Bez dwóch zdań influencerzy mają moc, aby przyciągnąć klientów. Pod warunkiem, że wiesz, których i w jaki sposób wybrać. Po pierwsze, inwestuj w tych, którzy są wyspecjalizowani w konkretnej dziedzinie, czyli gastronomia czy podróże. Unikaj współpracy z influencerami life style, którzy posiadają dużą ilość obserwujących. 
To bardzo często nie przynosi zamierzonego rezultatu, a koszty współpracy są znacząco wyższe. Influencerzy wyspecjalizowani, nawet mając mniej niż 10 tys. obserwujących, mają bardziej zaangażowaną społeczność, która chętniej zostanie Twoimi klientami. 
Dobrze jest też sprawdzić demografię obserwujących influencera – ich lokalizację, wiek oraz płeć, a także procent fałszywych obserwujących oraz wskaźniki zaangażowania. Zrobisz to dzięki takim narzędziom, jak Modash.io lub InfluTool. Przy bardziej złożonych współpracach warto podpisać umowę, w której za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy