Odpowiedź jest prosta – od strategii! Jeśli chcesz zacząć projektować mocną i autentyczną markę, musisz najpierw pomyśleć o strategii. A jak ją stworzyć? Już wyjaśniam.
POLECAMY
Fundamenty marki – wprowadzenie do strategii
Bardzo upraszczając, markę można porównać do domu. Jak wiadomo – na samym początku trzeba go zaprojektować. W czasie samej budowy nie można zachowywać się chaotycznie. Trzeba iść zgodnie z planem. A sam dom powinien być zbudowany z dobrych materiałów. A także – i to jest najważniejsze – dom musi mieć mocne fundamenty.
Podobnie jest z marką. Powinna być dobrze zaprojektowana, wykreowana zgodnie z planem i niechaotycznie. Ma mieć dopracowany design, który porywa serce i umysł oraz przemyślany marketing.
Aby to osiągnąć – marka powinna mieć mocne i niezmienne1 fundamenty. I tu mam na myśli wizję i misję, które są połączone wartościami marki.
Misja
Inaczej credo, manifest firmy. Istota istnienia firmy. To krótka wypowiedź o tym, po co ta marka istnieje i jaki ma cel na tym świecie. Najczęściej zamyka się w jednym – dwóch zdaniach.
Wizja
To opowieść, jak nasza firma chce zmienić świat, jakiej przyszłości dla niej chcemy. Jak chcemy tam dotrzeć. Powinna być na tyle pozytywna i angażująca, aby zarówno pracownicy, jak i klienci utożsamiali się z nią.
Jednak uwaga! Wizja nie powinna być za bardzo precyzyjna. Dlaczego? Wtedy po prostu ograniczamy swój rozwój. Warto, by wizja była na tyle ogólna, żebyśmy nie utracili szansy na inne możliwości, zgodne z misją, ale jednocześnie na tyle precyzyjna, by nasza misja czy też cel „nie rozmyły się”.
Wartość marki
Ważne jest także określenie, jakimi wartościami kierujemy się, realizując misję oraz wizję danej marki. Czy chcemy realizować ją poprzez eksperckość? Czy może na pierwszym miejscu stawiamy na empatię? A może kobiecość? Wartość marki można porównać do enzymu w reakcji pomiędzy jej misją a wizją. Innymi słowy – wartości marki wspierają wizję, by zrealizować misję marki.
Jak tworzyć misję, wizję i wartości marki?
Trzeba pamiętać, że – układając misję, wizję i wartości marki – nie można być oderwanym od rzeczywistości. Dlatego – zanim się je ułoży – warto zrobić analizę rynku, a także analizę SWOT, czyli odpowiedzieć sobie na pytania:
Jakie mamy mocne strony jako hotel?
Co jest mocną stroną Twojej firmy? Otoczenie? Doświadczona obsługa? A może po prostu sam budynek, który pamięta czasy powstania listopadowego?
Mocne strony bardzo c...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!