Sztuczna inteligencja w hotelu?

Hotelowy know-how

Według Global Market Estimates zastosowanie sztucznej inteligencji w światowym hotelarstwie będzie w najbliższych latach rosło o 10 proc. rocznie. Już teraz rewolucjonizuje zamówienia, obsługę gości i zarządzanie zasobami w niejednym hotelu. 

W Motel One w Monachium gości wita concierge Sepp. Można go zapytać o najlepsze restauracje lub powierzyć rezerwację w spa – jak to consierge’owi. Sepp jest jednym z pierwszych robotów, jakie obsługują europejskich gości. Według przytaczanego już raportu, choć obecnie AI (sztuczna inteligencja) jest częściej wykorzystywana w gastronomii, to w hotelarstwie jej zastosowań ma przybywać najszybciej ze wszystkich sektorów. Do czego można jej użyć i jak to się przekłada na hotelowe zyski?

POLECAMY

Lepiej poznaj swoich klientów

Hotelarze nie wiedzą, co robią ich goście za zamkniętymi drzwiami pokoi. Urządzenia typu smart-home wiedzą z kolei wszystko: jaką temperaturę i oświetlenie wybrali odwiedzający, a także co pili i co oglądali w pokojowym telewizorze. Przed kolejną wizytą system może automatycznie dobrać takie ustawienia, jakie będą najbardziej odpowiadały odwiedzającemu. To o tyle rewolucyjne, że nad zmianami nie musi już czuwać pokojówka, a preferencji gościa nie musi analizować consierge z marketerem – większość rzeczy „zrobi się sama”. Po wizycie system automatycznie odczyta, co zostało pobrane z barku i zamówi odpowiednią ilość buteleczek do każdego z pokoi. Czy to oznacza, że obsługa pokoi stanie się zbędna? Z jednej strony to rzeczywiście może być odpowiedź na braki personelu, na które notorycznie skarży się ostatnio branża hotelarska. Z drugiej strony – dobry pracownik będzie mógł skupić się na lepszej obsłudze gości i trudniejszych zadaniach. Nudne, powtarzalne czynności może za niego robić maszyna. Odpada też problem nocnych zmian i pracy w święta, za czym nikt nie przepada – robotowi jest wszystko jedno, w jaki dzień tygodnia pracuje.

 

Internet Rzeczy oszczędza prąd

Pierwsze hotele już łączą termostat, oświetlenie i zasłony w pokojach z Internetem Rzeczy (IoT). Następnie pozwalają kontrolować ich ustawienie gościom z poziomu hotelowej aplikacji czy tabletu. To jednak nie koniec, bo tak samo można połączyć z internetem kuchenne sprzęty. To pozwoli automatycznie analizować zużycie i składać zamówienia na świeży towar. To olbrzymia oszczędność czasu i zasobów. Pozwala wyeliminować przypadkowe zakupy i braki w dostawach, co z pewnością przełoży się na większą satysfakcję gości i mniej zepsutej żywności. Jeśli już mowa o hotelowej restauracji, to sztuczna inteligencja bezlitośnie oceni menu. O ile kucharz (czy właściciel) mogą kierować się emocjami, to AI wskaże, co się sprzedaje, a którą potrawę można bez sentymentu usunąć z menu. Tak naprawdę zyskujący popularność i dostępny za darmo w internecie ChatBot GPT już może odpowiedzieć na te pytania, jeśli dostanie listę najpopularniejszych i najmniej popularnych dań. W przyszłości nie trzeba będzie zbierać tych danych ręcznie – za to też odpowie wewnętrzny, hotelowy system. Niektóre są już gotowe (np. systemy CRM, zaopatrzenie, rezerwacje). Inne można na zamówienie stworzyć pod okiem dobrego informatyka.

Środowisko i oszczędności

Hiszpańska sieć hoteli Iberostar już wykorzystuje sztuczną inteligencję do zmniejszenia ilości jedzenia marnowanego w hotelowej restauracji. Celem jest redukcja o 50% i całkowity brak produkowanych odpadów do 2025 roku. Tu może wkroczyć architekt, bo wystarczy sobie wyobrazić, ile miejsca można będzie zagospodarować na nowo, gdy nie będą zajmowały go kosze na odpadki i magazyny na niepotrzebne zapasy. Jak widać, sztuczna inteligencja to dla hotelu nie tylko oszczędność zasobów, ale w efekcie również miejsca. Kto wie, być może kuchnia przyszłości będzie dzięki temu wyglądała zupełnie inaczej niż dziś?

Projektowanie wnętrz z AI

Dla architekta dostęp do bazy danych zebranych dzięki wymienionym systemom to kopalnia wiedzy. Przełoży się na jes...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy