Trendy 2019 – co czeka branżę hotelarską? (cz. I)

Temat numeru

Hotelarstwo podąża za pragnieniem doświadczania, a zatem trudno o bardziej dynamiczną branżę. Już nie wystarczy spełnienie podstawowej potrzeby gościa hotelowego. Oczekuje on niepowtarzalności i unikatowości. Przy zaspakajaniu tych niestandardowych potrzeb warto mieć także na uwadze optymalizację procesów, które mają związek z pobytem gościa w hotelu. Aktualne trendy w hotelarstwie dążą właśnie do optymalizacji oraz innowacyjności. 

W niniejszym artykule przedstawimy kilka trendów, które dadzą Państwu obraz, jak hotele kształtują swoje strategie i profile w obliczu nieustających zmian zachodzących w ostatnim czasie.

POLECAMY

Coraz ważniejsze bezpieczeństwo i technologia blockchain

W 2018 r. zewsząd dopadały nas informacje o wycieku haseł wraz z loginami, danych kart kredytowych i innych wrażliwych danych osobistych. Kiedy już się to zdarzy, to jest to nie tylko katastrofa wiążąca się z konsekwencjami prawnymi i w konsekwencji finansowymi, to także katastrofa wizerunkowa. Coraz większe znaczenie ma więc właściwe przechowywanie i dystrybucja wrażliwych danych. W hotelu – 
przy mnogości systemów oraz dużej rotacji personelu – problem z hasłami jest tym bardziej palący. Pojawiają się więc propozycje różnych rozwiązań, np. onetimesecret.com.

Innym nowym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa jest technologia blockchain. To bardzo bezpieczne cyfrowe podejście do rejestrowania zmian danych i transakcji. Można o niej pomyśleć jako o księdze głównej, gdzie każdy cyfrowy blok zapisu jest szyfrowany, a każdy kolejny blok ma link do poprzedniego bloku w tej księdze, wraz ze znacznikiem czasu i informacją o transakcji lub zmianie. Te bloki danych nie mogą być nadpisywane, pozostawiając trwały, niezmienny zapis i sprawiając, że dane te są niezwykle trudne do skasowania.

Technologia blockchain jest nadal w powijakach pod względem masowego wprowadzania na rynek, ale w branży hotelarskiej istnieją już przewidywalne zastosowania. W branży turystycznej informacje o klientach są przekazywane pomiędzy wieloma różnymi firmami. Technologia blockchain może sprawić, że dostęp do informacji o klientach i ich przechowywanie będą o wiele bezpieczniejsze, bardziej niezawodne i bezproblemowe, poprawiając komfort podróży i sprawiając, że klienci będą czuli się bezpieczniej, dokonując rezerwacji i udostępniając swoje dane osobowe. 

Interaktywność i rozszerzona rzeczywistość

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze gości, personalizacji i wzbogacaniu ich doświadczeń od kilku lat stanowi przedmiot zainteresowania wielu liczących się sieci hotelowych i ten trend będzie się rozwijał coraz bardziej, zarówno w hotelach ekonomicznych, jak i luksusowych. Wygodna forma zameldowania – nieangażująca, dogodna, o dowolnej porze, sprawia, że gość hotelowy czuje, że jest traktowany z szacunkiem, a jednocześnie ma zapewnioną swobodę. Coraz częściej można spotkać check-in kioski, pokoje wyposażone w tablety i smartfony, jak i zautomatyzowane rozwiązania, jeśli chodzi o consierge’y. 

Rzeczywistości – rozszerzona (AR) i wirtualna (VR), będą dodatkowo aktywowane dzięki rozwojowi sieci 5G. Podczas gdy VR zastępuje środowisko rzeczywiste środowiskiem wirtualnym i wymaga technologii, takich jak specjalny zestaw VR, AR „dodaje się” do środowiska rzeczywistego poprzez wprowadzenie do rzeczywistości cyfrowych komponentów, do których użytkownicy mogą mieć dostęp za pomocą smartfona.

To sprawia, że AR jest bardziej realistycznym celem dla hotelarzy.

Niektóre hotele już używają AR do ulepszenia swoich broszur – rzeczywistość rozszerzona zostaje aktywowana po zeskanowaniu broszury przez telefon komórkowy. Mapy ścienne z obsługą AR pozwalają gościom na poznanie lokalnych punktów użyteczności publicznej przed wyruszeniem w podróż. 

AR może być nawet użyta do wzbogacenia samego środowiska hotelowego, aby uczynić je przyjemniejszym. Hotele mają tu ogromną szansę na zwiększenie zarówno pozytywnego doświadczenia przed-, jak i pobytowego dla swoich gości.

Warto też zwrócić uwagę na inne rozwiązania technologiczne, które mogą umilić pobyt gościa w hotelu, a hotelowi dostarczyć dodatkowe przychody. Na przykład w barze hotelowym można wykorzystać stoły dotykowe z odpowiednim oprogramowaniem. 

Ich celem jest uatrakcyjnienie oferty hotelowej, przedstawienie dodatkowych usług hotelu poprzez oprogramowanie Concierge oraz przyciągnięcie większej liczby klientów dzięki możliwości zagrania przez klientów w różne gry, takie jak: Memo, Puzzle, Jackpot. W pewnym hotelu zlokalizowanie jednego ze stolików w hotelowym lobby w pobliżu drink-baru zauważalnie zwiększyło obroty tego baru w porównaniu do okresu sprzed instalacji. 

Optymalizacja food waist

Dobra marka, w oczach klienta, to marka świadoma, ekologicznie wrażliwa i współdziałająca. Obszarem, który pozwala hotelom stać się markami społecznie wrażliwymi, jest optymalizacja food waist, czyli – prościej mówiąc – gospodarowanie jedzeniem, które wkrótce może się zmarnować. 

Dlaczego by nie przeznaczyć jedzenia, które zostaje ze śniadań hotelowych, np. dla biednych, domów spokojnej starości czy domów poprawczych? Zarządzanie odpadkami to przede wszystkim sortowanie i ważenie odpadów gastronomicznych – działania, do których podjęcia wystarczy nowa procedura czy nawyk i nie wymagają one nakładów finansowych czy odczuwalnych zmian organizacyjnych. 

Ograniczenie marnowania jedzenia to nie tylko działanie wizerunkowe, ale i odczuwalne oszczędności w działalności danego obiektu. Przykładowo, badacze z Uniwersytetu w Arizonie stwierdzili, że odsetek odpadów żywnościowych w restauracjach typu fast food wynosi ok. 9,55%, a w restauracjach z pełną obsługą aż 11,3%. Oznacza to nie tylko marnowanie żywności, ale i generowanie dodatkowych kosztów.

Generowanie leadów

Leady sprzedażowe to potencja...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy