Wszystko, czego nie wiesz o serwowaniu kawy

Hotelowy know-how

Serwowana na wiele sposobów – od słoika z łyżeczką i wrzątkiem poprzez powszechnie znane ekspresy przelewowe do zaawansowanych automatycznych ekspresów do serwowania różnych rodzajów kaw czarnych, białych, czekolady na gorąco. Patrząc z punktu widzenia menedżera czy właściciela hotelu, wszystkie te narzędzia do serwowania kawy mają wiele ułomności, z którymi obsługa musi sobie radzić każdego dnia.

70% obiektów hotelarskich i konferencyjnych na świecie serwuje kawę nierównej jakości. Ten wstęp brzmi pewnie trochę tajemniczo, bo może się przecież wydawać, że wszystko na temat kawy i sposobów jej serwowania już zostało zrobione i sprawdzone. Pozwolę sobie jednak w tym miejscu na krótki opis formatów surowca, z którego produkujemy filiżankę kawy, oraz problemów związanych z tą „produkcją”.

POLECAMY

Kawa ziarnista 

Wielu klientów, z którymi miałem okazję rozmawiać na temat optymalnego rozwiązania serwisu kawy, na wstępie zaznaczało, że bardzo ważne jest, żeby to była kawa ziarnista i najlepiej 100% arabica. Dlaczego? Nie mogę odpowiedzieć na ten przereklamowany chwyt z hasłem „100% arabica”, który to rodzaj kawy nie do końca przypada do gustów smakowych konsumentom. Wolimy łagodniejsze kawy, delikatniejsze w smaku, niekwaskowate, a taki efekt daje właśnie czysta arabica. 

Oczywiście z preferencjami smakowymi bardzo trudno dyskutować, ale blendy kawowe, np. 70% arabica/30% robusta, znajdą na pewno w Polsce o wiele więcej zwolenników. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich kaw ziarnistych, bez względu na blend, jest czas serwisu. I w tym przypadku 25-30 sek. zajmie nam podanie filiżanki kawy świeżo mielonej. 

Kawa mielona

Uzupełniając te informacje na temat kawy ziarnistej, dzięki kawie już zmielonej, omijamy ten etap produkcji, ale wkraczamy w temat procesu zaparzania tej kawy, np. przy pomocy wielkich, automatycznych ekspresów przelewowych, np. z dwoma zbiornikami po 11 l każdy. Wtedy musimy pamiętać o filtrach, wymaganym czasie na zaparzenie kawy, odpowiednim dozowaniu mielonego produktu na litr wrzątku. Rzeczy oczywiste. W tej produkcji mamy fusy, wylewanie niewypitej kawy do zlewu, przy konferencjach jedna osoba dedykowana do parzenia kawy i napełniania np. dzbanków/termosów do serwisu na sali konsumpcyjnej.

Kawa w kapsułkach

Jakże często słyszę w hotelach pięciogwiazdkowych: „Nic nie poradzę, nasi goście oczekują najwyższej jakości kawy i dlatego serwujemy kawę w kapsułkach”. I znowu w tym miejscu bardzo trudno jest mi polemizować z tą definicją „najwyższej jakości”, na którą składa się wiele czynników. Sfrustrowany gość konferencji czekający w kolejce na swoją kawę, której szansa wypicia oddala się proporcjonalnie do upływu czasu przerwy, bo także w tym formacie produktu czas ok. 20 sekund na podanie filiżanki jednej kawy jest nieunikniony. Mamy tutaj spore ryzyko, że kapsułka się zawiesi albo zostanie niewłaściwie włożona do podajnika albo po prostu nasz gość nie wie, jak posłużyć się takim urządzeniem. Bardzo często asysta kelnera jest nieodzowna podczas przerwy czy śniadania, żeby po prostu mógł pomóc w doborze czy obsłudze ekspresu.

Kawa rozpuszczalna

Była hitem lat 90. ze względu na łatwość obsługi ekspresów, wydajność z jednego opakowania – można z 500 g kawy rozpuszczalnej wyprodukować...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy