Grupa docelowa – B2B

Hotel marketing

Influencer marketing to obszar marketingu, który nie ucierpiał znacząco podczas pandemii. Lockdown sprawił, że więcej czasu spędzaliśmy przed ekranami komputerów i smartfonów. Rynek został zmuszony, aby dostosować się do panujących obostrzeń i w krótkim czasie oprzeć swoją działalność na sprzedaży online, w tym także na influencerach, którzy pomagają tę sprzedaż generować.

Influencer marketing to obszar marketingu, który nie ucierpiał znacząco podczas pandemii. Lockdown sprawił, że więcej czasu spędzaliśmy przed ekranami komputerów i smartfonów. Rynek został zmuszony, aby dostosować się do panujących obostrzeń i w krótkim czasie oprzeć swoją działalność na sprzedaży online, w tym także na influencerach, którzy pomagają tę sprzedaż generować. Według prognoz, globalna wartość rynku influencer marketingu w 2022 r. wyniesie 15 mld dolarów1, co oznacza, że współpraca z twórcami internetowymi nadal będzie stanowiła istotny element strategii marketingowych. Podobnie sytuacja przedstawia się w Polsce – jak wynika z raportu „Polski rynek influencer marketingu 2021” aż jedna czwarta respondentów planuje w 2021 r. wydać podobną kwotę na influencer marketing, co w roku ubiegłym2. Pozostała część ankietowanych w większości deklaruje zwiększenie budżetów na działania z influencerami. Sami twórcy też zauważyli zmiany i 39% z nich odnotowało wzrost zainteresowania współpracą3.
Niesłabnące zainteresowanie lokowaniem produktów na kanałach liderów opinii sprawia, że ci otrzymują od kilku do nawet kilkudziesięciu propozycji kolaboracji tygodniowo. W gąszczu zapytań ofertowych łatwo pominąć propozycję lub z góry uznać ją za mało ciekawą. W dalszej części artykułu dowiesz się: w jaki sposób przygotować się do przeprowadzenia kampanii z influencerem, jak odpowiednio dobrać twórców i poprawnie przygotować brief oraz jakich błędów się wystrzegać. 

POLECAMY

Po pierwsze: strategia

Planowanie kampanii z influencerami należy rozpocząć od przygotowania strategii. Przemyślany harmonogram działań pozwoli odpowiednio przeprowadzić research twórców, a cel oraz KPI pomogą dobrać formaty i kanały, które należy wykorzystać podczas współpracy z influencerami. 

1. Określenie celu kampanii
Kluczowym elementem strategii powinno być zdefiniowanie celów kampanii. Do głównych należą: wizerunek (np. zbudowanie świadomości nowego produktu wśród konsumentów) oraz sprzedaż (np. zwiększenie sprzedaży danej kategorii produktów). 

2. Scharakteryzowanie grupy docelowej
Określ płeć, wiek, miejsce zamieszkania (np. duże miasta lub małe miejscowości) konsumentów. Zastanów się nad ich zachowaniami i wartościami, które wyznają. Określenie powyższych aspektów będzie pomocne podczas researchu twórców do kampanii, czyli autorytetów dla danej grupy docelowej.
Przykład: jeśli jesteś producentem naturalnych kosmetyków, które kupują osoby zwracające uwagę na skład produktów, i którym bliska jest idea zero waste, zaangażuj do kampanii influencerów o podobnych wartościach, co grupa docelowa.
 

RYS. 1. „RYNEK INFLUENCERÓW W POLSCE W ROKU 2021”, REACH A BLOGGER 2021


3. Przygotowanie idei kreatywnej
Aktywacje z udziałem influencerów często stanowią część kampanii 360. Wówczas dobrą praktyką jest przełożenie i dopasowanie big idei do działań influencerskich. Pamiętaj jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby to influencerowi zostawić dowolność w sposobie zaprezentowania produktu i poprosić o przygotowanie swojej koncepcji. Trzeba mieć na uwadze, że to twórca najlepiej zna swoich odbiorców, dlatego istotne jest znalezienie balansu między przekazem reklamowym a swobodą twórczą influencera. 

4. Wyznaczenie mierzalnych KPI
Ostatnim krokiem w przygotowaniu strategii jest określenie wskaźników KPI, czyli mierników, dzięki którym ocenisz efektywność kampanii. Ich wielkość i rodzaj są uzależnione od budżetu, który przeznaczasz na kampanię oraz celów, jakie mają zostać spełnione. 
Przykład: jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży kremu do twarzy, KPI będzie liczba przejść do sklepu internetowego i/lub liczba dokonanych zakupów. 
Aby zmierzyć te działania, możesz przekazać influencerom linki UTM lub wykorzystać przeznaczone na nie kody rabatowe dla obserwatorów. 

Research twórców – kogo wybrać do współpracy?

Mając określoną strategię, w kolejnym kroku trzeba przeprowadzić research influencerów i wybrać tych, którym chciałbyś zaproponować współpracę. Gdzie ich szukać? Zastanów się, jakie platformy i aplikacje preferuje grupa docelowa. Pomocne będą raporty i zestawienia dotyczące rozłożenia użytkowników na poszczególnych platformach społecznościowych. Przy doborze twórców niezbędna jest także znajomość specyfiki poszczególnych social mediów.
Przykład: J...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy