Dołącz do czytelników
Brak wyników

Hotel marketing

14 grudnia 2020

NR 5 (Październik 2020)

LinkedIn – strata czasu czy szansa na większą sprzedaż w hotelu?

0 146

Powstaje pytanie, czy jako reprezentant hotelu, pracownik działu marketingu/sprzedaży/recepcji powinieneś mieć konto na LinkedIn? Myślę, że odpowiedź na to pytanie będzie dla Ciebie oczywista po przeczytaniu tego artykułu.

LinkedIn powstał oficjalnie w 2003 r. i w pierwszym etapie swojego rozwoju skupiał się głównie na połączeniu pracownika z pracodawcą. Platforma networkingowa pomagała firmom w znalezieniu idealnego pracownika, a kandydatom –wymarzonej pracy. Ogromny potencjał LinkedIn zaczęli dostrzegać liczni inwestorzy, którzy rozpoczęli inwestycje w rozwój serwisu i ostatecznie w grudniu 2016 r. właścicielem LinkedIn została spółka zależna od Microsoft Corporation. Dzisiaj LinkedIn jest rozbudowanym, społecznościowym serwisem networkingowym, mającym globalnie ponad 700 mln użytkowników, dostępnym w 24 językach i prawie wszystkich krajach. W Polsce konto na LinkedIn ma ponad 3 mln Polaków, co stanowi 17% wszystkich aktywnych zawodowo osób w kraju.
Wiele osób postrzega LinkedIn jako kolejny serwis społecznościowy, podobny w swoim działaniu do np. Facebooka. Trochę jest w tym racji, ale tylko w ujęciu koncepcji typów kont. Na obu serwisach można tworzyć zarówno profile firm, jak i konta osób prywatnych. Możliwe jest publikowanie postów w postaci tekstu, grafiki, wideo czy ostatnio udostępnionej funkcji „stories”. Ponadto wykorzystywany jest podobny mechanizm interakcji z publikowanymi materiałami tzw. Like buttons. Zatem dlaczego miałbyś zakładać konto na LinkedIn i je aktywnie prowadzić, skoro te dwa serwisy społecznościowe są takie same? Różnice są jednak ogromne i przede wszystkim dotykają odmiennych potrzeb ich użytkowników.
LinkedIn jest profesjonalnym społecznościowym serwisem networkingowym. Użytkownicy szukają na nim wiedzy, pracy, profesjonalnych kontaktów, szans biznesowych, możliwości sprzedaży, nowych klientów czy mentorów. Publikując informacje o firmie, w której pracują, doświadczeniu, jakie mają oraz obszarach, w jakich mogą pomóc, przestają być anonimowi, co implikuje jakość interakcji oraz wiedzy. W serwisie wyróżnia się dwa typy kont użytkowników: bezpłatne (basic) i płatne (premium). Płatne konta rozszerzają możliwości działań użytkowników (np. zwiększają liczbę wyszukiwań profili) oraz dają dostęp do innych produktów LinkedIn, np. bogatej bazy kursów w sekcji „LinkedIn Learning”.
Jako właściciel lub dyrektor hotelu pewnie zastanawiałeś się nad zagrożeniem, jakie pojawia się w publikowaniu danych pracowników. Dość powszechne są obawy w postaci utraty dobrego pracownika, który może zostać namierzony przez konkurencję i skuszony lepszą ofertą pracy. Jeszcze inną przeszkodą może wydawać się fakt, że pracownik, który poświęci czas na rozwój swojej sieci kontaktów, odejdzie z firmy i zabierze je ze sobą, pozbawiając hotel wartościowej sieci klientów.
Nie martw się. Jest kilka sposobów, dzięki którym można temu zapobiec. Zastanów, się czy takimi obawami nie ograniczasz bezpośredniego rozwoju pracownika i pośrednio swojego obiektu. Szczególnie w przestrzeni B2B firmy oceniane są na każdym etapie kontaktu z klientem, przez doświadczenia z ich pracownikami. Truizm w postaci „ludzie kupują od ludzi” ma ogromne znaczenie w kontekście sprzedaży, marketingu, budowania wizerunku hotelu oraz employer brandingu.
 


Większość hoteli i obiektów nastawionych na klienta biznesowego stoi przed wyzwaniem w postaci dotarcia do odpowiednich osób w firmie i zaproponowania im współpracy. Chcesz sprzedawać więcej konferencji i szkoleń? A może skupiasz się głównie na obsłudze podróży służbowych? Z pewnością masz w swoim CRM listę swoich klientów i pomysły na zdobycie nowych. Kluczowe jest jednak, jak dotrzeć do właściwych osób? Jak przebić się przez recepcję i jak znaleźć decydentów? Czy gdybyś dysponował danymi kontaktowymi do takich osób, to sprzedaż nie byłaby prostsza? LinkedIn pozwala na precyzyjne dotarcie do konkretnych osób w firmach. Brzmi kusząco? Ogromnym wsparciem w pr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy