Najważniejszy jest klient. Jak zdobywać lojalność gości hotelowych?

Hotel marketing

Wraz z rozwojem nowych technologii, zasobności społeczeństwa oraz ze zmianami geopolitycznymi zmieniają się również postawy i zachowania lojalnościowe konsumentów. Obecnie coraz częściej jesteśmy nastawieni na szukanie najkorzystniejszych naszym zdaniem ofert – czy to pod kątem cenowym, czy jakościowym. Nowe technologie dają nam możliwość szybkiego wyszukania i porównania interesujących nas produktów oraz usług. Często zakup, który nie dotyczy dóbr o charakterze impulsywnym, poprzedzony jest analizą zarówno na płaszczyźnie utylitarnej – związanej z cechami funkcjonalnymi nabywanych produktów, jak i hedonistycznej – związanej z niematerialnymi cechami produktów.

Dlatego tak ważne jest dla przedsiębiorcy, aby – oprócz dbania o jak najlepszą ofertę – prowadził również działania marketingowe, które pozwolą mu ją sprzedać. 
Oferta powinna być dobrze zakomunikowana oraz wyróżniać się spośród innych, obecnych na rynku, które bardzo często są niemal identyczne – tylko jak to zrobić? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi nam marketing lojalnościowy.
Marketing lojalnościowy jest także jednym z kanałów dotarcia do naszych konsumentów, a jego początki sięgają już XXVIII w. Dziś największe programy lojalnościowe mogą pochwalić się ponad 50 milionami aktywnych uczestników.
Lojalizowanie konsumentów odbywa się na różnych płaszczyznach – jakich?

POLECAMY

Mechanizmy lojalizujące

Obecnie marketing lojalnościowy w branży hotelarskiej cieszy się również sporym zainteresowaniem. Z uwagi jednak na fakt, że branża charakteryzuje się dużą różnorodnością, zarówno pod względem wielkości samych hoteli, jak i specyfiki odwiedzających je klientów, istnieje potrzeba wdrażania dedykowanych rozwiązań. Każdy z hoteli jest zainteresowany pozyskaniem klienta i przywiązaniem go do siebie, dlatego też na rynku istnieje wiele programów lojalnościowych oraz działań mających na celu budowanie długotrwałych, opartych na zaufaniu, relacji z klientami. Celem takich działań jest kreowanie emocjonalnego związku klienta z marką.
Jednak aby wybrać odpowiedni mechanizm lojalizowania klientów, należy zastanowić się, jaki mechanizm najlepiej sprawdzi się w naszym przypadku. W literaturze wskazuje się 3 rodzaje programów: POLP, PRMLY i PARP, różnią się one metodami wykorzystywanymi w zdobywaniu i utrzymywaniu lojalnych klientów.
Najprostszym mechanizmem działania charakteryzuje się POLP, którego nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Price Oriented Loyalty Programs. Obejmuje on techniki, które motywują klienta do zakupu poprzez zaoferowanie mu dodatkowej korzyści, najczęściej w postaci dodatkowego prezentu lub obniżonej ceny, których wielkość uzależniona jest od wysokości dokonanej transakcji. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient zawsze ma wrażenie niepowtarzalnej okazji dokonania zakupu. Tutaj również organizatorzy zachęcają do zbierania punktów, które w dowolnej chwili klient będzie mógł wymienić na nagrody. 
Drugim mechanizmem jest PRMLY (ang. Person Relationship Maintenance Loyalty Programs). Polega on głównie na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy