PR w turystyce. Jak zadbać o tożsamość i wizerunek obiektu noclegowego?

Hotel marketing

Na co stawiać, aby zbudować dobry wizerunek hotelu, pensjonatu czy innego obiektu noclegowego? Marka takich miejsc jest głównie kojarzona z takimi elementami, jak nazwa, logotyp, kolorystyka, hasło reklamowe czy wystrój wnętrza. Jednak pod tym pojęciem kryje się zdecydowanie więcej aspektów, często niezauważalnych na pierwszy rzut oka. Aby właściwie budować wizerunek firmy, warto zacząć od podstaw, takich jak strategia PR. 

Po pierwsze – strategia!

Jednym z elementów strategii PR jest analiza środowiska. Warto przyjrzeć się i przeanalizować je zarówno w skali makro, jak i mikro. W tym celu można wykorzystać model Griffina.
Czynniki makro to te elementy środowiska biznesowego, które wpływają na wszystkie podmioty na rynku. Są to np. pandemia COVID-19, świadczenie 500+, bon turystyczny, zmiany w przepisach czy pojawiające się nowe trendy, jak np. agrobreak. Niestety, można je kontrolować w bardzo ograniczonym stopniu.
 

POLECAMY

Ważne

W przypadku podmiotów turystycznych główną grupą docelową są oczywiście turyści. Tych możemy po-
dzielić na różne segmenty: single, rodziny z dziećmi, seniorzy itd. Dodatkowo, szczególnie w przypadku działań PR, warto przeanalizować takie grupy, jak:

  • biznes, 
  • media, 
  • firmy eventowe czy ślubne, 
  • lokalne władze, 
  • mieszkańcy miasta, 
  • pracownicy.


Czynniki w skali mikro obejmują przede wszystkim konkurencję i klientów, ale również dostawców czy firmy oferujące substytuty. W wielu przypadkach wskazana będzie też pogłębiona analiza wszystkich interesariuszy, obejmująca np. społeczność lokalną, władze, media, organizacje branżowe lub inne grupy wpływu. Należy 
wybrać najważniejsze z perspektywy podmiotu turystycznego grupy, zgromadzić dane i określić siłę wpływu poszczególnych czynników na sytuację firmy.
 

RYS. 1. MODEL OTOCZENIA PRZEDSIĘBIORSTWA WG GRIFFINA
Źródło: opracowanie własne na podstawie R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami,
Warszawa 2004.

 

TAB. 1. ANALIZA KONKURENCJI
Nazwa firmy (+ claim*) Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
Oferta      
Ceny      
Kanały dystrybucji      
Pozycjonowanie marki      
Grupa docelowa      
Wyróżniki marki      
Identyfikacja wizualna      
Wykorzystywane kanały i narzędzia
komunikacji
     
Wizerunek na podstawie opinii w internecie      
Publikacje w mediach/PR      

Źródło: opracowanie własne
* claim – krótkie hasło opisujące firmę, "przyczepione" do logotypu. Można powiedzieć,  że logo i claim stanowią nierozerwalną całość. Często nazwa nie daje informacji na temat działalności firmy i właśnie claim ma nam jej dostarczyć, np. Nocowanie.pl – polski portal noclegowy nr 1.

Analiza konkurencji

Na tym etapie należy wybrać ok. 3-5 najbardziej konkurencyjnych marek, ustalić ich silne i słabe strony, źródła przewagi oraz wyróżniki, a także obecne pozycjonowanie i wizerunek na rynku.

Analiza grupy docelowej

Na tym etapie należy ustalić potrzeby, zachowania i cechy odbiorców. Wyodrębnić szczegółowo segmenty, stworzyć persony (szczegółowy opis przedstawicieli grupy docelowej) i zdiagnozować insigty (to, co motywuje do działania – zakupu/ /rezerwacji).

Komunikacja

Kolejny krok to audyt komunikacyjny, czyli analiza tego, co dotychczasowi goście mówią o obiekcie, czy są zadowoleni z usług, co uważają za mocne strony itd.
Ważne jest również, by sprawdzić, jakobiekt postrzegany jest przez pracowników, szczególnie w przypadku większych miejsc, gdzie obsługą zajmują się nie tylko właściciele.
 

Lekcja 1. Odpowiedz sobie na pytania:
  • Jakie skojarzenia są przypisywane do marki?
  • Jakie emocje towarzyszą gościom
  • przy kontakcie z obiektem, zarówno przed wizytą, jak i w trakcie?
  • Dlaczego goście wybierają Twoją ofertę? Jakie mają bariery w skorzystaniu z Twojej oferty?
  • Co wyróżnia Twój obiekt na tle konkurencji? Dlaczego jest wyjątkowy?
  • Jakie są oczekiwania gości wobec Twoich usług?


Analiza SWOT, czyli podsumowanie wniosków

Po przeanalizowaniu całego środowiska i komunikacji możemy zebrać całość wniosków w tabelę SWOT. W wielkim skrócie: do szans i zagrożeń wpadają czynniki makro i mikro, a do mocnych i słabych stron – to, co wyszło podczas analizy wewnętrznej. W działaniach PR skupiamy się szczególnie na mocnych stronach! Ale musimy być świadomi również słabości, by odpowiednio przygotować komunikację kryzysową.

Narzędzia komunikacyjne

PR to zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją a ich grupami odnies...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy