Pracownicy prześwietlają pracodawcę. Jak dbać o opinię, wykorzystując monitoring Internetu

Hotel marketing

Internet odgrywa coraz istotniejszą rolę w procesie poszukiwania pracy. Z jednej strony kandydaci wykorzystują go do przeglądania ofert, z drugiej zaś, po znalezieniu interesującego ogłoszenia, niemal natychmiastowym krokiem jest poszukiwanie informacji na temat potencjalnego pracodawcy.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez GoWork.pl, robi to 75% respondentów. Negatywne komentarze mogą zniechęcić ich do udziału w rekrutacji, dlatego musisz wiedzieć, co mówi się na temat twojej firmy w sieci, i odpowiednio radzić sobie z niepochlebnymi wpisami.

POLECAMY

Audyt opinii na temat firmy

To naturalne, że poszukując pracy, kandydaci chcą wiedzieć o potencjalnym pracodawcy jak najwięcej – w jaki sposób traktuje pracowników, jakie zapewnia warunki pracy, jaka panuje w niej atmosfera itp. Często wyobrażenia właścicieli firm mogą różnić się od opinii, które pojawiają się na ich temat w sieci. Skąd zatem czerpać wiedzę na ten temat? W znalezieniu takich informacji pomagają serwisy pozwalające na ocenienie firm przez jej pracowników i kandydatów, takie jak Glassdoor, GoWork.pl, Goldenline. Jednak oprócz tych miejsc istnieją jeszcze fora i media społecznościowe, gdzie pojawiają się setki opinii dziennie. Aby mieć jak najlepszy wgląd w to, jak postrzegana jest twoja organizacja i na jakie informacje mogą natknąć się w sieci potencjalni pracownicy, powinieneś analizować dyskusje online. 
Po pierwsze, kontroluj, co o pracodawcy mówi Google, ponieważ wyszukiwarki to często pierwsze źródło, w którym szukamy informacji. Sprawdzaj zatem, co wyświetla się na pierwszych stronach Google, wpisując w trybie incognitookreślone słowa kluczowe, np. nazwa marki opinie, nazwa marki opinie o pracy, nazwa marki praca. Wyświetlone wyniki pogrupuj na wpisy pozytywne, negatywne i neutralne, co da pełniejszy wgląd w reputację marki w wyszukiwarce, niż po prostu ich przejrzenie. Wyniki powinieneś sprawdzać jak najczęściej, ponieważ mogą one ulegać zmianie na podstawie ostatnich newsów, wpisów w mediach społecznościowych, zmiany algorytmów i wielu innych czynników. Pamiętaj też, że wykorzystując narzędzia e-marketingu, w szczególności działania SERM (ang. Search Engine Reputation Management), możesz wpływać na treści wyświetlane w Google, np. poprzez aktywne korzystanie z mediów społecznościowych, tworzenie wysokiej jakości treści, reagowanie na negatywne wpisy.
Po drugie, na bieżąco monitoruj media i szukaj miejsc, w których pojawiają się nowe informacje o Twojej firmie. Takie działania ułatwia zapisanie się do subskrypcji w serwisie GoWork.pl oraz narzędzia do monitoringu Internetu, dzięki którym można śledzić wszystkie wpisy na temat marki w dowolnym miejscu w sieci. Systemy do monitorowania przeczesują media społecznościowe, fora, blogi i inne strony w poszukiwaniu określonych słów kluczowych i gromadzą wyszukane wpisy w jednym miejscu, pozwalając na ich łatwe filtrowanie, przeszukiwanie, grupowanie, sortowanie czy zestawianie ze sobą. Dodatkowo agregują zebrane dane, prezentując wybrane statystyki, np. źródła wzmianek o firmie, najaktywniejszych internautów, wpływ wypowiadających się autorów, wygenerowany zasięg itp.
Aby odnaleźć opinie na temat pracy w twojej organizacji, uwzględnij w słowach kluczowych jej nazwę, również w różnych przypadkach, jeżeli odmienia się w języku polskim. W ten sposób znajdziesz wpisy typu: „Firma XYZ zalega z wypłatami...” lub „Nie polecam pracy w XYZ”. Co więcej, w dzisiejszym świecie biznesu nazwisko CEO często staje się synonimem nazwy jego firmy i jego prywatny wizerunek może wpłynąć na jej odbiór, dlatego warto je uwzględnić w słowach kluczowych.

Wśród największych zalet monitoringu sieci dla pracodawców można wymienić możliwość:

  • zbierania regularnego feedbacku od kandydatów i pracowników – wzmianki gromadzone są na bieżąco i ich regularne przeglądanie pozwala uzyskać informacje, mogące stać się impulsem do zmian w firmie;
  • reagowania na negatywne wpisy i zapobieganie kryzysom – po odnalezieniu niepochlebnych wzmianek i włączeniu się do rozmowy z niezadowolonym pracownikiem nie tylko masz szansę zmniejszyć jego frustrację, lecz także zrobisz dobre wrażenia na innych osobach, kt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy