Prognoza trendów dla branży hotelarskiej – nowa wizja luksusu

Hotel marketing

W ostatnich latach dochodzi do pewnego przewartościowania w oczekiwaniach klientów usług hotelarskich. Po długich miesiącach pandemii COVID-19 hotele zmuszone są rywalizować ze sobą na coraz to nowe sposoby, a nierzadko jednocześnie odrabiać straty. Na rynku pojawił się nowy rodzaj klienta, a wraz z nim – konieczność konkurowania inną obietnicą konsumencką. Na czym zatem oprzeć marketing i promocję w branży hotelarskiej w nadchodzących latach?

Na rynku marketingu obecne są pewne trendy globalne, które – wcześniej czy później – docierają do każdej branży. Już od kilku lat trzy przodujące kierunki to:

POLECAMY

  • nowe technologie,
  • ekologia i zrównoważony rozwój,
  • lokalność i slow.

Jak pogodzić te trendy z luksusem, którego oczekują klienci? Przede wszystkim należy zauważyć, że z punktu widzenia marketingu, te dwie tendencje nie są wcale sprzeczne, a wręcz przeciwnie – mogą się doskonale uzupełniać. Ponadto, jak się okazuje, w wielu przypadkach dodatkowo pomagają redukować koszty.
 


Nowe technologie w hotelarstwie

Hotele inwestują dzisiaj w specjalne aplikacje, a obsługę klienta ułatwia oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Standardem stają się więc wirtualne spacery i czatboty, które odpowiadają na pytania klienta podczas pierwszego kontaktu. Przestaje więc dziwić sytuacja, w której wejście do pokoju umożliwia skaner wykorzystujący technologię rozpoznawania twarzy, a proces check-in jest zautomatyzowany i nie wymaga pomocy recepcjonisty, czyli redukuje koszty. Sztuczna inteligencja staje się także nieoceniona w zarządzaniu hotelem – ułatwia segmentację klientów i przetwarzanie pozyskanych od nich danych. Pomaga to dopasowywać ofertę do oczekiwań różnych grup klientów, a co za tym idzie – podnieść zyski. Wraz z popularyzacją nowych technologii pojawiają się jednak zagrożenia związane m.in. z cyberprzestępczością – hotele przechowują duże ilości danych o klientach, w związku z czym są szczególnie narażone na ataki hakerskie.
Dbałość o bezpieczeństwo danych klientów jest więc już nie tyle trendem, ile koniecznością. Warto zatem informować gości o tym, że dbamy o ich bezpieczeństwo w sieci, co oznacza, że standardem powinny być m.in. możliwość korzystania z VPN, łatwa zmiana hasła do wi-fi, goście powinni używać sieci innej niż obsługa hotelowa oraz być informowani, że ich dane są przez hotel skrupulatnie zabezpieczane.

Organicznie i lokalnie

Globalne trendy, wyraźnie widoczne w marketingu marek luksusowych, dotyczą także branży hotelarskiej. Oznaczają m.in. poszukiwanie produktów i usług lokalnych, rzemieślniczych, pochodzących od małych dostawców. Właśnie to warto wziąć pod uwagę, planując zaopatrzenie hotelu. Organiczne i lokalne produkty w restauracjach, strefach SPA i pokojach nie tylko dodają lokalnego kolorytu, ale wysyłają też sygnał „dbamy o rozwój lokalnej społeczności”. Taki komunikat z pewnością spotka się z zainteresowaniem gości.
 


Ekologia i zrównoważony rozwój a luksus

Te dwa pojęcia znają już niemal wszyscy, gdyż to bodajże najsilniejsze i najdłużej utrzymujące się trendy konsumenckie. Cóż jeszcze nowego można dodać na temat trendów eko w branży hotelarskiej? 
W dobie ekologii i ruchu 3R – Reduce (zredukuj), Reuse (wykorzystaj ponownie), Recycle (zrecyklinguj) – można promować swój biznes w nowy, ekologiczny sposób, przyciągając w ten sposób gości wrażliwych na działania proekologiczne. A takich osób zdecydowanie przybywa. Klienci stają się coraz bardziej świadomi, dlatego wszelkie aktywności marek hotelarskich na rzecz środowiska zdecydowanie pozytywnie wpływają na ich wizerunek. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju czy ograniczanie odpadów to już nie tylko chwyty marketingowe, a strategiczne działania biznesowe stosowane przez globalne sieci hotelarskie. Warto jednak podkreślić, że w komunikowaniu działań proekologicznych obowiązuje złota zasada marketingu – nie składajmy obietnic bez pokryc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy