Turystyka kontra koronawirus. Jak pandemia zmieniła branżę turystyczną

Revenue management

Spontaniczne rezerwacje, workation czy też city Break na wsi – to tylko kilka trendów, które wykształciły się w branży turystycznej w czasie pandemii koronawirusa i zostały na stałe. Jak COVID-19 zmienił potrzeby gości i codzienne funkcjonowanie obiektów? Jakie teraz są preferencje turystów? Opowiadają eksperci IdoBooking.

Pandemia koronawirusa w swoim szczycie i z największymi obostrzeniami trwała prawie dwa lata. Jak wykazują naukowcy, nie można wykluczyć kolejnych fal zachorowań. Obiekty noclegowe w tym czasie były albo całkowicie zamknięte, albo otwierane z ograniczeniami. W tym czasie branża turystyczna musiała stosować się do bardzo restrykcyjnych zasad oraz gwarantować gościom określony przepisami standard czystości i środki do dezynfekcji. Turyści przyzwyczaili się do nadzwyczajnej dbałości o czystość. Jakie jeszcze zmiany przyniosła pandemia? Które trendy zostały z nami na stałe?

POLECAMY

Turystyka w liczbach

Pomimo tego, że na początku pandemii branża turystyczna miała dość trudną sytuację, to do 2022 roku udało jej się nadrobić straty. Z danych IdoBooking wynika, że średnia kwota rezerwacji składanych w obiektach, które korzystają z usługi (od 2019 do 2022 roku), stale rośnie. W tym czasie wartość pojedynczej rezerwacji zwiększyła się o ok. 350 zł.
Co ciekawe, w roku 2020 wciąż wiele obiektów było w stanie się utrzymać. Sytuacja zmieniła się w 2021, który zakończył się niewielkim spadkiem liczby klientów IdoBooking. Z kolei w 2022 roku widzimy zdecydowany wzrost zainteresowania miejscami noclegowymi w Polsce. Pokłosiem tego jest aż 20 proc. wzrostu liczby paneli w porównaniu z rokiem poprzednim.
 IdoBooking odnotowało również, że rok 2021 był czasem, w którym dużą popularnością wśród turystów cieszyły się wizyty w małych miejscowościach. Rok 2022 to kolejna zmiana – tym razem na korzyść dużych miast. Obiekty w największych polskich metropoliach miały w ciągu ostatnich miesięcy zdecydowany wzrost liczby rezerwacji.

Spontaniczne rezerwacje

W ciągu ostatnich lat wiele krajów słynących z turystyki wprowadzało rozmaite obostrzenia. Restrykcje dotknęły również przewoźników lotniczych. Ludzie przyzwyczaili się do tego, że nie warto planować urlopów z dużym wyprzedzeniem – bo nie było wiadomo, czy dojdą do skutku. Te obawy nadal towarzyszą turystom. Tym razem już nie tylko ze względu na pandemię, ale też wojnę na Ukrainie, inflację, problemy w liniach lotniczych. Turyści nie planują już wyjazdów kilka miesięcy czy też rok wcześniej. Zdarza się, że wakacji szukają nawet na kilka dni przed urlopem.
– Kiedyś było tak, że w styczniu rezerwowało się pobyt na wakacje, zaraz po ustaleniu urlopów. Podczas pandemii nie było pewności, czy w danym terminie obiekty będą funkcjonować, czy pozostaną zamknięte. Stąd też rezerwacje spływały do obiektów dopiero na kilka dni przed przyjazdem. Teraz nie ma przerw w dostępności hoteli, ale wydaje mi się, że ta spontaniczność została – mówi Marta Porzycka z IdoBooking.

Home office i Workation

Podczas pandemii wiele osób zaczęło doceniać możliwość i wygodę pracy zdalnej. Home office pozwoliło nie tylko na wykonywanie obowiązków z domu, ale też na robienie tego z dowolnego miejsca na świecie. Nic więc dziwnego, że w turystyce powstał nowy trend, czyli workation. Jest to połączenie pracy z wypoczynkiem poza miejscem zamieszkania. Dzięki temu można podróżować, zwiedzać, bez konieczności brania urlopu.
– Obiekty noclegowe powinny się przystosować do gości, którzy chcą pracować zdalnie. Przede wszystkim warto zapewnić stabilny internet, wygodne biurka i krzesła. Do tej pory nie były to oczywiste elementy wyposażenia. Dziś są już praktycznie obowiązkowe – wyjaśnia Damian Wizert z IdoBooking.
Workation w czasie pandemii zmieniło swój charakter. Jeszcze do niedawna było dostępne głównie dla freelancerów. Teraz ta opcja jest w zasięgu ręki każdego,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy