Jak działa blog
Blog to jeden z najskuteczniejszych kanałów dotarcia do grup docelowych. Przede wszystkim pełni funkcję bazy wiedzy dla Twoich klientów, o ile oczywiście zawiera przydatne dla nich informacje na tematy związane z usługami, które oferujesz. Im ciekawsze i bardziej użyteczne są publikowane na nim artykuły, tym mocniej zaznaczasz, że znasz się na branży, a tym samym budujesz swój ekspercki wizerunek.
Blog ma także wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwarki. Ponieważ możesz na nim umieścić więcej treści niż na podstronach z ofertą, jest to przestrzeń do wykorzystania chociażby rozszerzonej listy fraz kluczowych – także tych long-tail, czyli z długim ogonem, na które się pozycjonujesz, na przykład „domek z sauną Mazury”, „restauracja ramen Poznań” czy „hotel z basenem Kołobrzeg”. Oznacza to, że właśnie w blogowych wpisach możesz wplatać w treść artykułów różne hasła, na które klienci mogą wyszukać Twoją firmę. Dobrze prowadzony blog przyciąga więc wartościowy ruch użytkowników. Jeśli będziesz podtrzymywać wypracowane przez niego efekty, utrzymując regularność i jakość publikacji, łatwiej będzie Ci utrzymać wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Dzięki blogowi możesz „kierować ruchem” na stronie. W treści publikowanych artykułów warto zaplanować linki do innych podstron na Twojej witrynie – na przykład do tych, które prezentują kolejne przydatne dla użytkownika treści, albo prowadzą do konkretnej oferty, aby internauta mógł w praktyce sprawdzić, czy Twoje łóżka rzeczywiście są tak wygodne, jak to opisałeś, a serwowana kawa nie ma sobie równych w okolicy. Jeśli pokierujesz tym ruchem umiejętnie, wzrasta szansa na to, że zyskasz klienta.
POLECAMY
Czy blog sprzedaje
Główna zasada, by osiągnąć sukces, jest bardzo prosta: publikuj to, o czym chcą czytać Twoi klienci. Wyobraź sobie swojego klienta – możesz do tego wykorzystać opracowane persony marketingowe czy sprzedażowe – i zastanów się, jakie tematy są mu bliskie. Jeśli w jego świadomości zakorzeni się myśl, że Twoja marka jest w stanie pomóc mu rozwiązać problem czy rozwiać obawę, prawdopodobnie rozważy Twoją usługę. Wartościowy content na blogu ściąga na Twoją stronę nowych użytkowników, a Ty możesz sprawić, że zmienią się w klientów.
Zadbaj o wpisy dla odbiorców, którzy są na różnych etapach – coś dla tych, którzy zastanawiają się, jak spędzić wakacje, ale też dla tych, którzy już wiedzą, co chcą robić, i teraz tylko wahają się, rozważając na przykład dwie lub trzy lokalizacje. Blogowymi wpisami możesz poprowadzić klientów w dół lejka sprzedażowego. Osoba, która właśnie dowiedziała się z artykułu, że w Twoim hotelu w ramach usługi ma dostęp do wyjątkowego zabiegu SPA, potrzebuje więcej informacji, aby zdecydować się na rezerwację. Dlatego nie należy od razu „przepychać” jej do formularza, bo może stracić zainteresowanie i opuścić stronę. Lepiej zaprezentować na przykład inne udogodnienia oferowane w obiekcie, podpowiadając kolejny artykuł, w którym może o nich przeczytać.
Jak pisać na blogu
Wiesz już, że warto mieć blog. Co teraz? Podstawą jest stworzenie strategii działania. Nie chodzi o to, aby założyć stronę z blogiem, wrzucić tam kilka tekstów i czekać, aż klienci złapią się na ten haczyk. To przedsięwzięcie, które wymaga przygotowania.
- Ustal cel bloga – wystarczy jedno zdanie, które wyjaśni i Tobie, i każdemu zainteresowanemu, dlaczego ten blog istnieje. Nie zapomnij przy tym o celu przyświecającym Twojej marce. Cel bloga powinien się z nim łączyć.
- Spisz, co możesz zaoferować odbiorcom bloga, jakie tematy łączą się z misją, wizją i wartościami Twojej firmy.
- Sprawdź, kto pisze na podobne tematy – zajrzyj do konkurencji, a także – w zależności od branży, jaką reprezentujesz – na blogi związane z podróżami czy jedzeniem.
- Zrób listę tego, co masz do powiedzenia swoim odbiorcom. Określ styl, w jakim będziesz się do nich zwracać. Pisz dla ludzi, czyli prostym językiem, unikaj oficjalnego tonu i branżowego żargonu. Twoje treści powinny być zrozumiałe, przydatne i unikalne.
- Wymyśl nazwę bloga – podejdź do tego zadania kreatywnie, ale trzymaj się pr...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!