Dołącz do czytelników
Brak wyników

Hotel marketing

30 marca 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Jakie rozwiązania zdominują branżę turystyczną?

0 224

Cyfryzacja i rozwój technologii mocno zacieśniły swój związek z turystyką. Pandemia przyniosła swego rodzaju skok technologiczny, ale wciąż jest jeszcze na tym polu wiele do zrobienia. Jak wskazuje raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego Branża turystyczna w Polsce. Obraz sprzed pandemii, w 2018 roku tylko 5% z branży zakwaterowania i gastronomii analizowało big data, 7% korzystało z płatnych usług obliczeń w chmurze, ale aż 67% korzystało w swojej działalności z mediów społecznościowych. Jakie technologie będą kształtować rozwój turystyki w najbliższych latach?

Technologia dotyka wszystkich obszarów

Technologiczne wynalazki otaczają nas z każdej strony. Medycyna, biotechnologia, informatyka, nawet w naszych codziennych obowiązkach ciężko sobie wyobrazić pewne czynności bez tych nowoczesnych udogodnień. Technologia, podobnie jak w przypadku wcześniej wymienionych obszarów ludzkiego zainteresowania, odgrywa także znaczącą rolę właśnie w turystyce. 
Pierwszych zależności między technologią a branżą turystyczną można doszukiwać się wiele lat wstecz – uruchomienie kolei, większa dostępność samochodów czy pierwsze loty pasażerskie przybliży-
ły świat i odległe kontynenty, sprawiając, że stały się dostępne na wyciągnięcie ręki. Sam rozwój naszej komunikacji i tego, jak ją prowadzimy, jak bookujemy swoje wakacje, to także efekt tego, jak bardzo rozwinęliśmy się jako cywilizacja. Technologia wnika nawet do tak mało oczywistych zagadnień jak jedzenie. Wśród różnych rodzajów „żywności wygodnej” największe znaczenie ma tzw. żywność liofilizowana, ekstremalnie lekka, do której przygotowania wystarczy np. podgrzana woda, uzyskana z roztopionego śniegu – co dla podróżników może okazać się nieocenionym udogodnieniem.

POLECAMY

Egzamin z elastyczności 

Ostatnie dwa lata okazały się ogromnym wyzwaniem dla turystyki, podróży, gospodarki i naszej codzienności. Hotele musiały dostosowywać się do coraz to nowszych obostrzeń, działać szybko i elastycznie. Dla wielu była to lekcja zarządzania kryzysowego, ale zdobyte dzięki niej doświadczenie może być solidnym fundamentem uodporniającym na to, co nieprzewidziane. Widać to chociażby w szybkim tempie implementacji rozwiązań, które mają podnieść higienę i bezpieczeństwo. Redukuje się kontakt z obsługą do absolutnego minimum, stosuje się urządzenia bezdotykowe oraz zabijające wirusy i bakterie.
Najnowsze wydarzenia również pokazały, że branża turystyczna potrafi zmobilizować się w krótkim czasie, dając od siebie bardzo dużo, chociaż sama przechodzi trudny czas. Potrzebnych jest wiele miejsc noclegowych. Z każdym dniem ludzi przybywa, co rodzi ważne pytanie – jak długo przedsiębiorcy będą w stanie przedkładać etykę i życie ludzkie ponad cel biznesowy? Sektor stoi przed wieloma wyzwaniami, a obecnie największym jest sprostanie kryzysowi uchodźczemu.
Hotele masowo udostępniają swoje pokoje, wiele firm stawia ogrzewane namioty na granicy. – Nieważne, czy mamy możliwość zagospodarowania całego hotelu, jednego pokoju czy tak jak w naszym przypadku, kilku apartamentów. Są sytuacje, które wymagają ludzkiej empatii, zrozumienia, a dzielenie się tym, co mamy, w dobie technologii i kurczenia się świata, jest tym, czego właśnie nam potrzeba – komentuje Roman Sokołowski, założyciel i CFO Good Spot, pierwszej sieci mobilnych hoteli w Polsce.

Odpowiedź na kryzys klimatyczny

Sprostanie kryzysowi klimatycznemu to kolejny z gorących tematów, który dotyka branżę. Prawdziwe wyzwania i transformacja dopiero przed nami. Turystyka musi się dostosowywać nie tylko do technologii, sytuacji globalnych, ale także do tempa zmian i wymagań, jakie stawiane są przedsiębiorcom, m.in. transformacji klimatycznej i tego, jak osiągnąć neutralność. Za wyzwaniami klimatycznymi idą również rosnące koszty działalności – chociażby ze względu na rosnące ceny energii elektrycznej. Potrzeba zatem znalezienia nowych rozwiązań, które pozwolą tworzyć nową jakość turystyki, z poszanowaniem dla otoczenia. Świat się nie rozciąga, grunty pod kolejne hotele się kończą, a to właśnie przyroda przyciąga nas najbardziej.
Coraz częściej kierujemy się w stronę zasady 3R – Reduce, Reuse, Recycle (ograniczenie, powtórne użycie, recykling). Z roku na rok silniejsza jest potrzeba rozsądnego gospodarowania nie tylko materiałami, ale także miejscem na inwestycje. Grunty pod kolejne hotele i nowe projekty się kończą, a ludzie mają ogromną potrzebę bycia bliżej natury, bez ingerencji w nią. To nie tylko problem na rynku hotelarskim, ale tak-
że deweloperskim. Malejące zasoby powierzchni sprawiają, że jest coraz trudniej znaleźć dobre lokalizacje i miejsce na kolejne apartamenty, a ostatnie dwa lata sprawiły, że jeszcze bardziej potrzebujemy podróży i kontaktu z przyrodą. Badania przeprowadzone przez Główny Urząd Statystyczny pokazują, jak bardzo ludzie potrzebują kontaktu z naturą w porównaniu do poprzednich lat. Dla przykładu w sierpniu 2021 r. turystom udzielono 12,7 mln noclegów (o 2,0 mln więcej niż rok wcześniej), w tym turystom krajowym – 11,4 mln (o 1,8 mln więcej) oraz zagranicznym – 1,2 mln (o 0,2 mln więcej). Wzrost liczby noclegów udzielonych...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy