Marketing po pandemii – bądź gotów na powitanie gości

Hotel marketing

Wyobraź sobie, że w twoim hotelu wybucha epidemia. Goście zostają uwięzieni w pokojach, a personel nie może opuścić budynku. Za drzwiami czekają żądni newsów dziennikarze, a zdesperowani goście na bieżąco relacjonują sytuację w mediach społecznościowych. Czy jesteś na to gotowy? Bo powrót do normalnej sprzedaży w warunkach zwiększonego zagrożenia epidemicznego to nie tylko częstsza dezynfekcja rąk.

Według agencji Reuters, turystyka odpowiada za 10% światowego PKB i miejsc pracy. W Polsce sam rynek hotelowy to 12% PKB. Branża turystyczna i hotelowa, obok eventowej i gastronomicznej, należy do jednych z najmocniej dotkniętych kryzysem. I już nawet nie chodzi o sam fakt ograniczenia funkcjonowania tych miejsc, ale również o lockdown, mocno ograniczone możliwości podróży, a w przypadku obcokrajowców nawet ich całkowity zakaz. Zamknięte granice i strach przed zakażeniem doprowadziły nie tylko do anulacji tysięcy wycieczek, ale i do masowego odwoływania rezerwacji hotelowych. Ale nie tylko.

POLECAMY

Przecież hotele zarabiały na wydarzeniach, eventach czy konferencjach. One również prędko się nie odbędą. 

Światowa Rada Podróży i Turystyki ocenia, że w związku z pandemią pracę straci ok. 12–14% osób w turystyce i branży podróżniczej. Nawet jeśli zarządzałeś swoim hotelem rozsądnie i zapobiegliwie, jeśli miałeś tyle szczęścia, że w ostatnich latach czerpałeś wyłącznie zyski, nie zadłużałeś się i nie masz na głowie kredytów, to i tak bez gości jesteś w stanie funkcjonować tylko przez jakiś czas. Największe koszty stałe, również gdy hotel nie pracuje, to koszty pracownicze. Do tego dochodzą podatki, utrzymanie obiektu, media… 

Co prawda od 4 maja rząd zezwolił na otwarcie hoteli, jednak nie dotyczy to hotelowych restauracji oraz całej listy atrakcji dodatkowych, takich jak baseny, spa czy siłowni. Dlatego zapewne większość obiektów dalej pozostanie zamknięta. W końcu hotel to nie tylko miejsce do spania... To czas spędzany w świetnych restauracjach i celebrowanie długich, hotelowych śniadań. To organizowane w nim konferencje, eventy czy wesela. W końcu to baza wypadowa do zwiedzenia okolicznych atrakcji czy wydarzeń – koncertów, meczów, targów, festiwali. Od tego wszystkiego zostaliśmy odcięci. Ale i te restrykcje wkrótce muszą się skończyć, dlatego na nowe otwarcie warto dobrze się przygotować.

Minimalizacja kosztów

Koszty stałe

O ile nie zrobiłeś tego zaraz po zamknięciu, sporządź listę kosztów stałych i zastanów się, z czego możesz zrezygnować. Zawieś współpracę z firmami, których aktualnie nie potrzebujesz albo nie jesteś w stanie im płacić. To czas dzielenia się odpowiedzialnością – negocjuj. Pomyśl również o tych najmniejszych wydatkach, np. włączonych płatnych subskrypcjach. Czy na pewno teraz ich potrzebujesz? W skali roku mogą to być całkiem spore koszty! Złóż wniosek o odroczenie płatności ZUS i sprawdź możliwości wsparcia od rządu. W miarę możliwości odłącz z sieci elektrycznej wszystkie urządzenia, których nie będziesz w najbliższym czasie używał, przede wszystkim te zabiegowe. Dopóki nie masz gości, ogranicz klimatyzację czy ogrzewanie. Sprawdź sprzęty na recepcji, w pomieszczeniach socjalnych czy wszelkie podświetlane ekspozytory. Może być tego całkiem sporo!

Nie ma gwarancji, że wirus znowu się nie ujawni albo nie spotka nas kolejne zagrożenie. To, co się dzieje, powinno być dla Ciebie lekcją, że trzeba na bieżąco śledzić sytuację nie tylko w kraju, ale i na świecie. Nauczyć się przewidywać, mieć plan zarządzania kryzysowego i minimalizować ryzyko. Firmy, które mają zapas gotówki na co najmniej rok funkcjonowania, mogą być spokojnie. Cała reszta będzie zmuszona do podejmowania trudnych i szybkich decyzji, żeby przetrwać.

 

Strefa SPA

Zanim zaczniesz oferować zabiegi SPA, zapewne minie jeszcze trochę czasu, ale to właśnie dobry moment na zastanowienie się nad rentownością poszczególnych pozycji z oferty. Musisz wziąć pod uwagę, że w najbliższym czasie goście będą skłonni wybierać tańsze produkty. Usuń z oferty te najmniej marżowe. W końcu w ostatecznym rozrachunku nie jest ważny obrót, ale to, ile pieniędzy zostaje w kieszeni! Przejrzyj kosmetyki i zwróć uwagę, żeby personel używał tych z najkrótszą datą ważności. W strefie basenowej możesz obniżyć temperaturę wody i powietrza czy ograniczyć ilość używanej chemii.

Gospodarka magazynowa

Zatowarowany magazyn to zamrożone pieniądze. Stany magazynowe warto kontrolować, regularnie robiąc inwentaryzację, nie tylko przy okazji epidemii. Sprawdź nie tylko te w kuchni, ale również w gabinetach zabiegowych! 

Personel

Z jednej strony koszty pracownicze to największe obciążenie dla hotelu, z drugiej – wyszkolenie nowego pracownika kosztuje sporo czasu i środków. Jeśli zastanawiasz się nad redukcją etatów, postaw na otwartą i szczerą roz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy