Marketingowy plan wykonawczy

Hotel marketing

Działać sprawnie to znaczy być przygotowanym i skutecznie realizować plan. Sukces jest wypadkową konsekwencji i elastyczności w osiąganiu celów oraz zwinności pracy w dynamicznych warunkach.

Najprościej rzecz ujmując, marketing to zaspakajanie potrzeb innych z zyskiem dla siebie. Im lepiej obsługiwane są te potrzeby, tym większa jest szansa na profity dla firmy, co za tym idzie – również dla zespołu. Do dyspozycji jest szereg narzędzi marketingowych w ramach polityki produktu, ceny, dystrybucji, promocji oraz budowania relacji międzyludzkich.
Na poczet przygotowania planu wykonawczego warto powyższe usystematyzować.

POLECAMY

Produkt oznacza całokształt oferty i działań hotelu w odpowiedzi na oczekiwania gości. Nie zatem samo wygodne łóżko, a komfortowy sen w bezpiecznym otoczeniu, zaspokojenie głodu i pragnienia, relaks w strefie wellness i spa, podczas spaceru po parku lub w innych okolicznościach powiązanych z działalnością obiektu, możliwość dokształcenia podczas doskonale zorganizowanej konferencji lub integracji w czasie pobytu biznesowego, prywatnego itp.

Polityka cenowa obejmuje wszystkie obszary kształtowania wartości oferowanych produktów i usług. To złożony proces budowania cen w zależności od rodzaju i oczekiwań gości/klientów, dostępności, konkurencji, ofert dnia, pakietów, wyłączeń, zniżek, czasu, terminu itd. 

Dystrybucja może odbywać się w sposób bezpośredni lub z udziałem pośredników. Wiadomo, że lepiej mieć własny efektywny booking-engine, zmniejszając wartość faktur wystawianych przez OTA, chociażby booking.com (zaoszczędzoną kwotę dużo lepiej w części przeznaczyć na premie dla recepcjonistów i sprzedawców liczoną na przykład od każdego pozyskanego „bezpośredniego” gościa). W zależności jednak od hotelu – każdorazowo indywidualnie buduje się strategię dystrybucji, dywersyfikując możliwości sprzedaży lub koncentrując się na własnych jej źródłach. 
Promocja usług to nie tylko reklama, która trafia do masowego odbiorcy, najczęściej bez natychmiastowego sygnału zwrotnego, jedynie zwracająca uwagę i (jeśli jest dobrze zbudowana według zasady Attention – Interest – Desire – Action) wzbudzająca zainteresowanie oraz wstępną chęć zakupu. „Kup mnie teraz” to zadanie promocji sprzedaży, czyli zaoferowanie poprzez na przykład stronę WWW pakietów „3 w cenie 2”, „weź apartament z 15% zniżką, jeśli rezerwacji dokonasz dziś do godziny xx”, albo „skorzystaj z masażu – dla gości hotelowych lampka szampana plus kadzidełka gratis” itd. Sprzedaż bezpośrednia również zalicza się do działań promocyjnych na poziomie informacji na temat obiektu i jego oferty, zachęcania do skorzystania z konkretnych produktów, budowania relacji i finalnie skłania do zakupu.

Public relations, czyli kształtowanie dobrego publicznego wizerunku, dbałość o akceptację działań obiektu poprzez wszelką komunikację z zewnętrznymi podmiotami, społecznością, przedstawicielami mediów, udział w imprezach, sponsoring, PR w portalach społecznościowych itp.

I wreszcie marketing relacji wewnątrz firmy i pomiędzy zespołami, jak też dbałość o pozytywne stosunki z partnerami handlowymi, dostawcami, klientami. Ci ostatni w szczególności swoje decyzje co do pobytu opierają na emocjach i poczuciu pewnej wspólnoty, zaopiekowania się nimi przez personel hotelu. Relacje na poziomie pracowników budowane są poprzez transparentną politykę HR, świadomość własnych kompetencji i zakresu praw oraz obowiązków, zaangażowanie w realizację wspólnych projektów, sprawiedliwe zarządzanie, dbałość o adekwatne wynagrodzenie powiązane z efektami i jakością pracy. Dobre relacje wewnątrz firmy są niezbędne do budowania pozytywnych i trwałych kontaktów na zewnątrz.

Jak opracować plan wykonawczy?

Kluczem do planowania działań są docelowe segmenty obsługiwane przez hotel. Na ich podstawie opracowuje się każdy plan wykonawczy. To mają być KONKRETNE działania skierowane ku realizacji POTRZEB KONKRETNYCH GRUP/OSÓB/FIRM/PODMIOTÓW. Najlepiej usiąść do niego w zespole kluczowych dla hotelu osób z każdego działu: marketingu, recepcji, houseke...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy