Najbardziej optymalna strategia sprzedażowa – daj szansę alternatywnym kanałom sprzedaży i segmentuj swoich klientów

Revenue management

Chcąc w jednym zdaniu powiedzieć, że ostatnie trzy lata były dla branży hotelarskiej trudne, to jakby nie powiedzieć nic. Miks wszystkich przeciwności związanych z lockdownami, obostrzeniami, sytuacją geopolityczną, a obecnie galopującą inflacją przysporzył i nadal pewnie przysparza niejednej osobie sporych zawrotów głowy. O silnej migrenie nie wspominając. Gdzieś otworzyła się nowa karta historii hotelarstwa i każdy stara się, głowiąc, zapisać ją trochę na nowo. Z uwagi na doświadczenia, jakie dotknęły to środowisko i zmianę, jaka zaszła w samej „personie” rezerwującego, okazuje się to być nie lada wyzwaniem.

Polacy chcą wyjeżdżać, ba! Chcą zostawać na te dłuższe lub krótsze urlopy w kraju. Pokazują to badania przeprowadzane z coraz to większą częstotliwością. Jasno z nich wynika, że szukamy miejsc do wakacyjnego wypoczynku w kraju, ale nie podejmujemy już decyzji o tym w kwietniu. Obecny klient zawęża okienko rezerwacyjne do granic możliwości. Zapoznaje się z ofertami obiektów z poziomu komputera, za pośrednictwem tego, co podpowie mu „wujek Google” i przegląda wszelkie serwisy rezerwacyjne z wizytówkami hoteli, nie ma na to lepszego czasu niż przerwa w pracy na kawę. Potem wraca do domu, wieczorem raz jeszcze, teraz już na swoim smartfonie bacznie śledzi wszystkie wcześniej przeglądane strony i oferty. Tak, nadal nie podejmuje decyzji. Czeka, rozmawia, pyta o zdanie, sprawdza prognozę pogody. Po tygodniu lub dwóch, kiedy za oknem zaczyna nieśmiało zza chmur wyglądać słońce, nasz rezerwujący znów myśli o urlopie i tym razem już przyrzeka sobie sam, że decyzję podejmie jak najszybciej. Bo po co zwlekać – przecież potem może już nie mieć z czego wybierać. W idealnym scenariuszu decyzja zapadłaby pewnie zaraz po złożeniu sobie tej wyżej wymienionej obietnicy. Niestety coraz bardziej widoczne staje się to, że podjęcie decyzji i dokonanie rezerwacji w hotelu nasz rezerwujący odkłada prawie do samego wyjazdu. Po przeprowadzonych rozmowach z właścicielami mniejszych i większych obiektów słyszymy, że to „czekanie” jest widoczne i poszukiwana jest pilnie recepta na przyspieszenie tej decyzyjności.

POLECAMY

Zmienny marketing

Koszty pozyskania nowego gościa rosną, prześciganie się w tworzeniu coraz to nowszych i ciekawszych ofert, promocji oraz całych pakietów nie ma końca. Menedżerowie od sprzedaży i marketingu dwoją się i troją, a przez kolejny ogromny problem – tym razem z zapotrzebowaniem w kadrach i z tym może być kłopot. Spektrum możliwości działań marketingowych jest szerokie. Muszę tu nadmienić, że niezaprzeczalnym fundamentem działalności każdego obiektu hotelowego jest jego własna strona internetowa. Dbanie o jej wygląd, użytkowość i spójność z prezentowanymi treściami we wszystkich kanałach dotarcia do klienta, stanowi podstawę komunikacji marketingowej dla każdej marki. Możliwości, jakie dają media społecznościowe i serwisy rezerwacyjne typu OTA, które poprzez swoje już wygenerowane zasięgi i dostęp do swoich zarejestrowanych użytkowników trafiają z ofertą do szerszego grona odbiorców. Warto też zastanowić się nad wysokością budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na marketing. Nie można się już spierać z tym, że biznes hotelowy to już w znacznej części biznes onlin...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy