Szczęśliwa siódemka, czyli siedem kroków hotelu na drodze do zrównoważonego rozwoju

Hotel marketing

Hasła ekologii i zrównoważonego rozwoju od kilku lat mają na ustach właściwie wszyscy liczący się gracze w branży hotelarskiej. Jednak czym tak naprawdę jest „ekologiczne hotelarstwo”? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, nie istnieje też żadna ogólnie przyjęta definicja. Można przyjąć, że mówimy tu raczej o bardzo różnych kombinacjach strategii, technologii, filozofii i działań. I tak na jednym krańcu tego spektrum znajdują się hotele z góry zaprojektowane w duchu „green”, budowane z poszanowaniem walorów krajobrazowych, z lokalnych, naturalnych i ekologicznych materiałów, będące niemalże idealnym wcieleniem filozofii eko. Na drugim krańcu znajdują się hotele wybudowane często w zupełnie innej epoce, chcące jednak iść z duchem czasu i podążać w kierunku zrównoważonego rozwoju. Nie ma co ukrywać, że ta druga grupa z pewnością jest w Polsce liczniejsza.

Smutna prawda jest taka, że co do zasady nie tylko hotelarstwo, ale i cała turystyka ma negatywny wpływ na środowisko naturalne. Goście hotelowi najczęściej przyjeżdżają z dość daleka, podróżując środkami transportu takimi jak kolej czy samolot, następnie przemieszczają się taksówkami lub samochodami, tymczasem to właśnie transport odpowiada w Europie za emisję jednej trzeciej gazów cieplarnianych. Dobra wiadomość jest jednak taka, że wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej, rośnie popyt na zrównoważoną turystykę i usługi hotelarskie przyjazne środowisku. A zatem przyszła pora na wdrożenie nowych, proekologicznych strategii, jeśli nawet nie z pobudek czysto etycznych, to także w ramach wyjścia naprzeciw oczekiwaniom gości.
A sposobów są dosłownie setki, ekologicznych ścieżek w hotelarstwie jest tak dużo, że można się pogubić. Poniżej przedstawiamy siedem najprostszych we wdrożeniu rozwiązań, niewymagających drastycznych zmian, takich jak przebudowa czy remont obiektu (gruntowne zmiany bowiem także generują ślad węglowy i stoją w sprzeczności z zasadą re-use).

POLECAMY

Oszczędzaj zasoby i surowce 

To podstawowa zasada, od której należy zacząć. Hotele bywają ogromnym źródłem marnotrawstwa i to właściwie wszystkiego: od żywności, przez papier, na wodzie i energii elektrycznej kończąc. I nawet jeśli zasoby naturalne pochodzą z recyklingu, ich użycie często bywa zwyczajnie niepotrzebne.

Papier
Hotele dawnej epoki, podobnie jak wszystkie inne biznesy, zużywały ogromne ilości papieru. W epoce cyfryzacji papier staje się zbędny – check-in może odbyć się online, faktury można przesyłać e-mailowo, a kelnerzy mogą przyjmować zamówienia za pomocą aplikacji i pada. Dzięki aplikacjom można ograniczyć praktycznie do zera zużycie papieru także podczas operacji wewnętrznych, takich jak raportowanie czy odprawy pracowników.
Oszczędzanie wody i energii najczęściej wymaga już zainstalowania pewnych urządzeń, za to w perspektywie długofalowej wiąże się także z oszczędnościami finansowymi, gdyż ceny mediów szaleją.

Woda
Jeśli chodzi o wodę, podstawą są oczywiście oszczędne baterie łazienkowe i kuchenne oraz perlatory. Idąc o krok dalej – warto pomyśleć o instalacji systemu lokalnego uzdatniania wody. Według Pawła Dutkiewicza, Dyrektora Sprzedaży BWT water + more, firmy od lat zajmującej się uzdatnianiem i filtrowaniem wody w obiektach hotelowych na całym świecie, system taki to oszczędność na wielu poziomach. – Po odpowiednim uzdatnieniu jesteśmy w stanie uzyskać wodę po prostu lepszą – zmiękczona woda to mniej detergentów, w które trzeba zaopatrzyć pralnie, kuchnie i personel sprzątający, to mniejsze osady, czyli krótszy czas sprzątania pokoi, to w wielu miejscach możliwość rezygnacji z drogiej i nieekologicznej wody butelkowanej, to wydłużenie czasu eksploatacji i obniżenie kosztów serwisowania urządzeń kuchennych i pralniczych – wylicza.
Kolejnym krokiem ku oszczędzaniu wody są systemy wykorzystywania wody niższej jakości, np. retencji i użycia deszczówki do podlewania zieleni, czy tzw. szarej wody do spłukiwania toalet.

Energia elektryczna
Jeśli chodzi o energię, ideałem jest oczywiście przejście na odnawialne źródła (słońce, wiatr, biomasa…), niemniej jednak jest to proces dość długi. W międzyczasie w sukurs przychodzą energooszczędne żarówki i urządzenia, automatyczne wyłączniki i inne, stosunkowo już znane rozwiązania. Podstawą są systemy automatycznego wyłączania świateł i urządzeń elektrycznych (czujniki ruchu, klucze elektroniczne etc.) oraz oświetlenie LED. Kolejnymi stopniami wtajemniczenia będą inwestycje w odnawialne źródła zasilania (coraz więcej obiektów, także w Polsce, stawia na panele słoneczne) czy stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Warto pamiętać także o danych, szczególnie w przypadku dużych sieci. Ich magazynowanie na serwerach zużywa znacznie więcej energii i generuje większy ślad węglowy niż przechowywanie w chmurze.
Do oszczędzania wody i energii warto zachęcić także gości. I nie chodzi tu tylko o edukację i stałe przypominanie o tym, że planeta jest ważna. Czasem postawy zmienia niewielka nagroda – choćby talon na darmowego drinka w hotelowym barze w zamian za rezygnację ze sprzątania pokoju czy wymiany ręczników i pościeli lub zbieranie punktów w proekologicznym programie lojalnościowym sieci. Oczywiście w tym przypadku niezbędne jest odpowiednie przeszkolenie personelu. Podstawą jest przede wszystkim prawidłowe odczytywanie potrzeb gości w zakresie sprzątania i wymiany bielizny pościelowej oraz ręczników.
 


Ogranicz odpady – wyeliminuj plastik i jednorazówki

Hotelowe miniaturki kosmetyków i przyborów toaletowych stały się już niemalże symbolem hotelowego marnotrawstwa. Przed laty to właśnie one kojarzyły się z wygodą i luksusem. Dziś stanowią wstydliwy przeżytek. Plastikowe miniatury, podobnie jak słomki, sztućce i wszechobecne reklamówki powinny odejść w niepamięć. Najlepszym wyjściem jest zastąpienie ich większymi opakowaniami lub napełnianymi dozownikami oraz opakowaniami z materiałów odzyskiwalnych. 
Wielu w tym miejscu powie, że nie da się całkowicie zrezygnować z plastiku w naszej branży. Nic bardziej mylnego. 
Jeden z paryskich hoteli – jako pierwszy na świecie – właśnie to zrobił....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy