Należy pamiętać o szczególnej zasadzie ewidencji przychodów i kosztów hotelowego basenu. Jeżeli w obiekcie istnieje Wellness & SPA, to wówczas przychody i wszystkie koszty basenowe – w tym koszty materiałów, chemii basenowej, kontraktów serwisowych i napraw – znajdują się w tym departamencie. Jeżeli jednak obiekt ma wyłącznie basen i nie posiada departamentu Wellness & SPA, to ww. koszty związane z utrzymaniem basenu znajdują się w Operacyjnych Kosztach Niepodzielonych w Dziale Technicznym (Property Operations and Maintenance), zaś przychody w zestawieniu z kosztami osobowymi obsługi basenu i pozostałymi kosztami ewidencjonujemy w Małych Departamentach – w pozycji basen.
POLECAMY
Ewidencja przychodów w Departamencie Wellness & SPA
Poniżej zaprezentowany został podział przychodów proponowany przez standard USALI. Generalnie przychody podzielić można na przychody ze sprzedaży usług oraz przychody z działalności handlowej (sprzedaż artykułów do pielęgnacji oraz innych towarów).
Środki utrzymania klimatu | Krótkoterminowy wynajem sprzętu |
Druki | Pranie ubrań służbowych |
Akcesoria do ćwiczeń | Produkty do pielęgnacji | Rezerwacje | Utrzymanie basenu |
Środki czystości | Koszty prania | Opłaty franczyzowe | Opłaty i subskrypcje |
Complimentary (usługi i podarunki) |
Licencje i pozwolenia | Szkolenia | Ubrania służbowe |
Kontrakty serwisowe | Bielizna Wellness & SPA | Podróże służbowe – posiłki i rozrywka |
Wyposażenie operacyjne |
Dekoracje | Opłaty za zarządzanie | Podróże służbowe – pozostałe koszty |
Przychody ze sprzedaży usług zostały podzielone na przychody z:
- masaży i pielęgnacji ciała,
- zabiegów pielęgnacyjnych skóry – zabiegi na twarz oraz zabiegi woskowania,
- zabiegów pielęgnacyjnych włosów – stylizacja fryzur, farbowanie i inne zabiegi z użyciem środków do pielęgnacji włosów,
- zabiegów pielęgnacyjnych paznokci – manicure i pedicure,
- działalności fitness, do której m.in. zaliczamy przychody z treningów personalnych, oceny sprawności czy zajęcia grupowe,
- działalności prozdrowotnościowej i wellness, do której zaliczamy porady lekarskie, zajęcia dietetyczne, konsultacje i programy wellness,
- opłaty członkowskie,
- inne opłaty.
Przychody z działalności handlowej zostały natomiast podzielone na przychody ze sprzedaży:
- odzieży,
- akcesoriów sportowych,
- kosmetyków,
- innych produktów.
Tak określone i zsumowane przychody departamentu są zawsze pomniejszane o uznane reklamacje z tytułu niewłaściwej jakości serwisu (allowances). Allowances jest to zapis ujemny na wydzielonym kodzie transakcyjnym w systemie operacyjnym. Z powodu niewłaściwego serwisu nie należy stosować rabatów, gdyż udzielanie rabatów uniemożliwia monitorowanie jakości serwisu w wyniku analizy zapisów w systemie operacyjnym. Błędy na fakturach spowodowane nienależytym obciążeniem (ilość, wartość, odbiorca) są korygowane odpowiednimi fakturami korygującymi.
Koszty bezpośrednie w Departamencie Wellness & SPA
Koszty bezpośrednie w Departamencie Wellness & SPA składają się z trzech grup kosztów: kosztów towarów w cenie ich nabycia (działalność handlowa), kosztów osobowych i pozostałych kosztów. Kolejno omówimy teraz każdą z tych grup.
Koszt towarów w cenie ich nabycia
O koszcie towarów w cenie ich nabycia mówimy wtedy, kiedy kupujemy produkty na rzecz naszych klientów od osób trzecich, które będą podlegały dalszej odsprzedaży bez żadnego przetworzenia. Koszt towarów w cenie ich nabycia ewidencjonujemy w takich samych grupach towarów, w jakich jest ewidencjonowana sprzedaż. W naszym przypadku są to koszty nabycia odzieży, akcesoriów sportowych, kosmetyków i innych produktów, które po doliczeniu marży podlegają dalszej sprzedaży. Kosztu przekazanych podarunków nie ewidencjonuje się w pozycji koszt towarów w cenie nabycia. Koszt ten znajduje się w grupie pozostałych kosztów jako complimentary (świadczenie nieodpłatne).
Koszty osob
...Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 elektronicznych wydań,
- nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
- ... i wiele więcej!