Dołącz do czytelników
Brak wyników

Hotel marketing

14 grudnia 2020

NR 5 (Październik 2020)

Vouchery pod nadzorem

35

Vouchery jako bony towarowo-usługowe funkcjonują na rynku od wielu lat, ale OBECNIE, w tym ekstremalnie trudnym czasie, nabrały szczególnego znaczenia. Hotele i podmioty świadczące usługi hotelowe starają się poprawić swoją sytuację wprowadzając do obrotu więcej Voucherów, aby chociaż „coś” sprzedać w sytuacji, gdy praktycznie nic sprzedać się nie da, bo przecież nie można. Wydaje się to właściwą drogą do uzyskania jakiegoś przychodu (ze wskazaniem na „JAKIEGOŚ”).

Kreatywność w naszych czasach jest na wagę złota. I wszystko byłoby dobrze, ale jak to zawsze bywa, diabeł tkwił w szczegółach. Posunę się do odważnego twierdzenia: sukcesem w perspektywie długofalowej nie jest sama sprzedaż vouchera, lecz, jak pokazuje praktyka, jego rozliczenie po zrealizowanej (lub niezrealizowanej) usłudze!
Zarządzanie voucherami to bardzo ważny proces w działalności hotelu, a mam wrażenie, że podchodzimy do niego, delikatnie mówiąc, z pewną dozą nonszalancji. Nie mam racji? Mam nadzieję, ale sprawdźmy to:

1. Typy voucherów, SPV czy MPV, wartościowy czy na określone usługi?

Zanim przystąpimy do sprzedaży, musimy się zastanowić, czy sprzedajemy za pomocą Voucherów konkretną usługę, czy tylko określamy kwotę do wykorzystania w obiekcie? Powiecie, jaka to różnica? A no ogromna. Voucher sprzedajemy bowiem przed realizacją danej usługi, czyli można tę sprzedaż przyrównać do pobierania zadatku na przyszłą realizację pobytu/eventu. Mechanizm jest dokładnie ten sam. Sprzedajemy Voucher o wartości brutto! Ale jak będziemy tę usługę rozliczać? Jeśli jest to voucher na konkretną usługę, np. SPA nie mamy problemu. VAT wyniesie 23%. A jeśli voucher zrealizujemy np. w restauracji? Przypominam, że mamy tam VAT mieszany, więc sprawa z rozliczeniem zaczyna nam się komplikować.

2. Ewidencjonowanie Voucherów – zbędne zawracanie głowy czy konieczność?

Voucher jest dokumentem ścisłego zarachowania, gdyż wiąże się z realizacją usługi, za którą pobieramy pieniądze akonto, więc istotne jest, aby numeracja, daty wystawienia, kto wystawił, na co i jak przebiegła fiskalizacja, były pod ścisłą kontrolą. Takich danych może wymagać od nas również Urząd Skarbowy w czasie ewentualnej kontroli. I co z informacją, ile jest jeszcze niezrealizowanych, a ile zrealizowanych voucherów, jak szybko się tego dowiedzieć i zweryfikować ze stanem księgowym.

3. Termin ważności Vouchera i co w przypadku przeterminowania?

To, jak się okazuje, jest KLUCZ DO SUKCESU, a mianowicie to właśnie ta data określa nam dalszy przebieg procesu związanego z rozliczeniem vouchera. Po niej, niezależnie od tego,  czy voucher został przez klienta zrealizowany, czy nie, musi zostać zamknięty. Usługa, której dotyczy, zostanie zrealizowana i wystawiona będzie do niego faktura lub nie. A jak rozliczamy voucher, który stracił ważność? Jak rozliczyć w takim przypadku voucher SPV lub MPV?

4. Realizacja VoucherA – czyli gość pojawia sie w obiekcie

W sytuacji, gdy z voucherem pojawia się klient w obiekcie i go zrealizuje, odnotowujemy datę realizacji usługi. To druga co do ważności data w tym procesie. Najlepiej, aby wprowadzić praktykę, że klient podczas jednego pobytu w obiekcie realizuje cały voucher, a nie rozkłada go na parę terminów. To niweluje nam możliwość pojawienia się kolejnych pro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Sześć numerów czasopisma w wersji papierowej,
  • prenumeratę w wersji elektronicznej,
  • pełne archiwum czasopisma online,
  • 4 dostępy do szkoleń / webinariów organizowanych przez redakcję...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy