Poszukiwanie ludzi do pracy w branży HoReCa i MICE stanowi obecnie bardzo trudne zadanie. Prawie w całym kraju hotele, restauracje i organizatorzy rozmaitych imprez borykają się z problemem braku pracowników. Niedobory kadrowe, z którymi walczą przedstawiciele tego sektora, znacząco wpływają na jakość obsługi. Zagrożenia pandemiczne, ekonomiczne i gospodarcze sprawiają, że coraz więcej młodych ludzi wyjeżdża do pracy za granicę, w związku z czym zbudowanie własnej sieci kontaktów to długi i czasami frustrujący proces. Zależy Ci na szybkim zrekrutowaniu kompetentnych osób do pracy? Poznaj Workinn.app i zbuduj zespół, jakiego potrzebujesz.
Dział: Zarządzanie personelem
„NIGDY BYM NIE WYDAŁ WŁASNYCH PIENIĘDZY NA SZKOLENIE SWOICH PRACOWNIKÓW. WOLAŁBYM JE WYDAĆ NA REKLAMĘ HOTELU” – USŁYSZAŁEM KIEDYŚ OD WŁAŚCICIELA HOTELU. ZAZNACZĘ, ŻE BYŁ TO OBIEKT SKATEGORYZOWANY NA 5 GWIAZDEK. TAKIE NASTAWIENIE DO KWESTII ROZWOJU I DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI SWOICH PRACOWNIKÓW MIAŁO SWOJE ODZWIERCIEDLENIE W OPINIACH GOŚCI, MOTYWACJI ZESPOŁU DO PRACY I OPERACYJNYM FUNKCJONOWANIU TEGO OBIEKTU. NIESTETY, TEGO TYPU PODEJŚCIE NIE JEST OBCE WIELU INWESTOROM HOTELOWYM, KTÓRZY CHCĄ SAMODZIELNIE ZARZĄDZAĆ OBIEKTEM I SZUKAJĄ POZORNYCH OSZCZĘDNOŚCI.
WYPALENIE ZAWODOWE KIEDYŚ WYSTĘPUJĄCE U OSÓB 40+, NASTĘPNIE 30+, DZIŚ SPOTYKA SIĘ U PRACOWNIKÓW 20+. CORAZ CZĘŚCIEJ SPOTYKA ONO MŁODSZYCH NIŻ STARSZYCH, SAMOTNYCH NIŻ TYCH, KTÓRZY MAJĄ RODZINĘ. SZCZEGÓLNIE NARAŻENI SĄ NA NIE PERFEKCJONIŚCI, OSOBY SILNE UTOŻSAMIAJĄCE SIĘ ZE SWOJĄ PRACĄ. PRZYJRZYJMY SIĘ TEMU, JAK ROZPOZNAĆ ZAPALENIE ZAWODOWE.
Konflikt jest nieuniknionym zjawiskiem w życiu społecznym, a więc także i w miejscu pracy. Prestiż, bogactwo, wykształcenie, dostęp do wyszukanych benefitów – to tylko przykłady dóbr, wokół których często toczymy spory. W czasach kryzysów, gdy martwimy się o własne zdrowie, naszych bliskich, dobrostan, płynność finansową i gdy musimy dodatkowo mierzyć się z różnymi ograniczeniami, napięcia mogą się jeszcze potęgować. To czas, kiedy warto postarać się nie zaogniać różnic i nie prowokować sytuacji zagrażających spójności naszych zespołów.
Obecny czas jest niezwykle wymagający dla menedżerów, pracowników, przedsiębiorców. Wielowymiarowość i wieloaspektowość zmian, mniejszych i większych kryzysów oraz obszerność kontekstu, w jakich te zmiany i kryzysy zachodzą, powoduje, że osoby zarządzające sięgają po nowe, coraz bardziej kreatywne, nieoczywiste narzędzia radzenia sobie z wyzwaniami.
Według koncepcji analizy transakcyjnej, wszyscy w coś gramy – w domu, w pracy, w organizacji. Nie ma to jednak nic wspólnego z zabawą. Wręcz przeciwnie, często powoduje frustrację, zniechęcenie i utrudnia osiągnięcie poczucia spełnienia i szczęścia.
Skuteczne motywowanie pracowników to jedno z największych wyzwań dla współczesnych pracodawców. Zwłaszcza teraz, kiedy oczywisty staje się fakt, że największą wartością i przewagą rynkową firm są ludzie, których udaje się pozyskać i utrzymać w dłuższej perspektywie czasu, co nie jest łatwe. Pozyskanie i utrzymanie najlepszych to jedno, drugim wyzwaniem jest umiejętne i – co ważne – efektywne wykorzystanie ich potencjału, czyli odpowiednie motywowanie do wykorzystywania go na rzecz naszej firmy i naszego zespołu. Inaczej mówiąc, jest to sztuka wzniecenia i utrzymywania chęci do współpracy, realizacji celów, podejmowania nowych wyzwań oraz tworzenia nowej jakości.
Pandemia wirusa SARS-CoV-2 w sposób nie do przewidzenia zmieniła rynek pracy w Polsce, szczególnie w sektorze usług turystycznych. Obecna sytuacja branży HoReCa pod względem możliwości obsługi turystów różni się diametralnie od tej sprzed dwóch lat. Niejasność sytuacji po wprowadzeniu pierwszych obostrzeń doprowadziła niektórych przedsiębiorców do zawieszenia lub zamknięcia działalności, a co za tym idzie – zmniejszenia zatrudnienia lub zwolnień pracowników.
Hotel jest przedsiębiorstwem stricte usługowym, w którym kluczową rolę odgrywa czynnik ludzki. Audyt powinien skupiać się zatem w pierwszej kolejności na zespole prowadzącym hotel. Najlepiej, aby przeprowadziła go osoba związana z branżą hotelarską, która potrafi spojrzeć na nasz biznes z perspektywy doświadczonego gracza. Nie do końca sprawdzą się tu choćby ekonomiści, którzy pod uwagę wezmą raczej finansowy aspekt funkcjonowania hotelu, tworząc rekomendacje w ścisłym oparciu o analizę budżetu. Najwłaściwszym wyborem z pewnością będzie zatrudnienie audytora mogącego porównać naszą działalność z innymi znanymi sobie strukturami hotelowymi. Z doświadczonym audytorem, Wojciechem Łopacińskim, rozmawiamy o poprawie jakości zespołu hotelowego i jego motywacjach biznesowych.