Marketing hotelowy w sieci. Kontroluj pracę strony internetowej

Hotel marketing Sales & Marketing
Google Analytics ma wiele zastosowań we wspieraniu hotelowego marketingu. Jednym z nich jest automatyzacja pracy w postaci automatycznego raportowania. Konfiguracja raportów automatycznych pozwala na dostarczanie dowolnych danych zawartych w Google Analytics prosto na skrzynkę mailową działu marketingu wg ustalonego wcześniej harmonogramu.

Dzięki nim hotelarze mogą każdy poniedziałek zaczynać od podsumowania poprzedniego tygodnia – ilości ruchu, wyników kampanii AdWords czy przejrzenia firm, które odwiedzały strony konferencyjne hotelu. Dodatkowo możesz szybko ustawić alerty, które powiadomią Cię, gdy wykryte zostaną anomalia np. w postaci spadku ruchu na stronie, spadku współczynnika konwersji itp. Mało tego – odpowiednio skonfigurowane alerty pozwolą Ci kontrolować prawidłowość pracy strony internetowej hotelu. Przyjrzyjmy się wobec tego najciekawszym możliwościom, które każdy hotelarz powinien skonfigurować w swojej instalacji analitycznej i omówmy sposoby, jak szybko przygotować taką konfigurację.

POLECAMY

Prościej, szybciej i skuteczniej

Zagregowany poziom ruchu jest jedną z najczęściej analizowanych grup danych w Google Analytics, wobec czego raport zawierający podstawowe metryki takie jak liczba użytkowników i sesji, współczynnik odrzuceń i średni czas trwania sesji będzie z pewnością pomocny. Z pewnością lepiej sprawdzi się taka konfiguracja, która będzie zawierać porównanie ruchu tydzień do tygodnia – dzięki temu ominie Cię potrzeba sięgania do raportu z poprzedniego tygodnia, aby sprawdzić ilość sesji. Porównanie w prosty sposób pokazuje, czy ruch i inne metryki spadają, czy rosną.

 Rys. 1. Przykład raportu „Odbiorcy ogółem” w ramach sekcji „Odbiorcy” ze wskazaniem selektora wyboru i porównywania dat

Rys. 1.  pokazuje znaczne spadki tydzień do tygodnia, które mogą zasygnalizować, że coś się dzieje niepokojącego na stronie internetowej. Akurat w tym przypadku widoczna jest najniższa w roku aktywność internautów, przypadająca na okres przed Bożym Narodzeniem, co tłumaczy mniejszy niż zazwyczaj poziom ruchu. Raport możemy wzbogacić o dodatkowe segmenty, np. ruch płatny, ruch bezpłatny czy wizyty bezpośrednie.

Tak przygotowany raport możemy ustawić do automatycznej wysyłki. W obecnej wersji Google Analytics służy do tego przycisk „Udostępnij” towarzyszący każdej karcie raportu w prawym górnym rogu. Jest to konfigurator, który pozwoli ustalić odbiorcę raportu, temat, format (pdf lub xls), ale też częstotliwość otrzymywania – zazwyczaj wystarcza raport cotygodniowy. Jeśli chciałbyś otrzymywać raport co miesiąc, pamiętaj, aby wcześniej ustawić odpowiednio zakres dat (miesięczny widok porównawczy zamiast tygodniowego). Konfigurator umożliwia także dołączanie pliku do już istniejącego harmonogramu – warto skonfigurować go tak, aby wszystkie interesujące nas załączniki przychodziły w jednej wiadomości.

Rys. 2. Widok udostępniania raportu z możliwością utworzenia harmonogramu automatycznego

Przy tworzeniu harmonogramu warto zwrócić uwagę na okres jego ważności – domyślnie Google Analytics ustawia harmonogram na 6 miesięcy – przed upływem tego okresu dostaniemy powiadomienie o kończącej się dacie ważności powiadomień. Dodatkowo w menu „Administracja > Widok danych > Zaplanowane e-maile” możemy także przedłużyć jego ważność do 12 miesięcy.

 

Rezerwacja online – sprawdzaj przychody!

Dla każdego hotelarza poza ścisłymi danymi ilościowymi ważna jest jakość tego ruchu, mierzona za pomocą wyznaczonych konwersji. Odpowiednio skonfigurowane raporty konwersji pozwolą nam sprawdzić współczynniki, wartość sprzedaży czy realizację wyznaczonych celów miękkich. Większość hotelarzy z pewnością będzie zainteresowanych danymi o przychodach z systemu rezerwacji, gdzie podstawowe dane o współczynniku e-commerce, ilości transakcji oraz przychodach znajdziemy w raporcie „E-commerce > Przegląd” – oczywiście pod warunkiem odpowiednio przygotowanego wcześniej narzędzia analitycznego. Dodatkowo liczby prezentowane są na wykresie, do którego możemy dołączyć dodatkowe dane lub wybrać wcześniejszy okres (np. tydzień) do porównywania. Powinieneś mieć na uwadze, że jeśli Twój hotel nie generuje odpowiedniej ilości rezerwacji, okres tygodniowy może być zbyt krótki, abyś uzyskał reprezentatywną ilość danych – warto w takim przypadku porównywać np. miesiąc do miesiąca roku poprzedniego.

Rys. 3. Raport e-commerce z zaznaczeniem selektora wyboru dat do porównania

Raport przedstawiony na rys. 3. jest...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy