Nowoczesny marketing dostarcza hotelom gorące leady

Hotel marketing Sales & Marketing
Leady sprzedażowe to potencjalnie ważne źródło przychodów, również w branży hotelarskiej. Działania z zakresu ich generowania (tzw. lead generation) mogą przybierać różne formy i wykorzystywać zróżnicowaną technologię, dopasowaną do indywidualnych potrzeb danej firmy i branży, w której funkcjonuje.

Zacznijmy jednak od podstaw. Czym jest generowanie leadów sprzedażowych? Najkrócej mówiąc, to proces, w czasie którego potencjalni klienci wyrażają samodzielnie zainteresowaniem daną usługą czy produktem. W rezultacie tego procesu pozostawiają oni swoje dane kontaktowe, a do nas należy nawiązanie z nimi kontaktu i finalizacja transakcji. Skoro sam potencjalny nabywca zgłosił chęć nabycia usługi, to mamy już nieco ułatwione zadanie. Początek generowania leadów bywa jednak żmudny. Jednym z trudniejszych etapów ich zdobywania jest bowiem zarówno odpowiednie dobranie grupy docelowej, jak i opracowanie skutecznego przekazu reklamowego. Oba te etapy są kluczowe dla powodzenia całego procesu.

POLECAMY

Do kogo kierujemy przekaz?

Pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić, to sprecyzowanie person i ról, jakie odgrywają w procesie zakupowym. To niezbędna podstawa generowania leadów – świadomość tego, do kogo się zwracamy i jakie ten ktoś ma potrzeby i oczekiwania. Odpowiedzmy więc sobie na takie pytania, jak: kto jest inicjatorem w procesie zakupowym, kto jest decydentem, kto ewentualnie wpływa na decydenta, jakich treści poszukują te osoby i w jakich miejscach. Ważna jest również odpowiedź na inne pytania: kwestie demograficzne (gdzie faktycznie jest najwięcej naszych klientów), w jakiej branży działa persona, jaka jest wielkość firmy, w której pracuje, jakie ma umiejętności techniczne, jakie portale, blogi, publikacje czyta itp.

Jeśli wiemy już, do kogo właściwie kierujemy nasz przekaz, to kolejny krok stanowi wybór odpowiednich narzędzi online. Mamy w tym zakresie spory wybór, począwszy od płatnych kampanii w Google (AdWords), kierujących na przygotowane strony docelowe (landing page) oraz kampanii na Facebooku, poprzez obecność na LinkedIn (o tym szerzej za moment), a także działania z zakresu content marketingu, w tym blogi. No i last but not least – akcje mailingowe, które też mogą przynieść bardzo dobre efekty.

Narzędzia online do pozyskiwania leadów:

  1. Płatne kampanie w Google (AdWords).
  2. Kampanie na Facebooku.
  3. Obecność na LinkedIN.
  4. Działania z zakresu content marketingu.
  5. Akcje mailingowe.

Trzeba przy tym pamiętać, że nie zawsze rozwiązanie, które sprawdzi się w jednym przypadku, będzie skuteczne również u Was. Poza tym pozyskiwanie leadów to proces często długotrwały i należy uzbroić się w cierpliwość. Warto testować różne rozwiązania, aż znajdzie się to optymalne.

Leady na Facebooku

Największy serwis społecznościowy to naturalne miejsce, żeby pozyskiwać leady. Możemy tu bazować po pierwsze na samej stronie firmowej, która będzie przyciągać osoby zainteresowane naszymi usługami, a wspomożemy to zamieszczaniem odpowiednich wpisów. Po drugie, możemy skorzystać z płatnych kampanii. Mogą to być zarówno kampanie przekierowujące na konkretny landing page, który będzie komunikował dodatkowe treści oraz umożliwiał pozostawienie swoich danych kontaktowych, jak i typ kampanii dedykowany do zbierania leadów.

W przypadku tego ostatniego po kliknięciu w reklamę jej odbiorcy wyświetla się formularz, w którym zainteresowany ofertą hotelu może zostawić swoje dane kontaktowe. W następnym kroku dany obiekt zwraca się do potencjalnego klienta ze swoją ofertą. W branży hotelarskiej warto to zastosować np. w przypadku reklamy oferty weselnej czy wynajmu sal konferencyjnych. Pola formularza kontaktowego można dowolnie konfigurować, a dodatkowo umieścić link do polityki prywatności zgodnej z RODO.

Prowadzenie działań na stronie firmowej ma tę zaletę, że nie generuje dodatkowych kosztów, rzecz jasna poza samym czasem pracy, która też ma swój koszt. Z drugiej strony, działania te mogą nie wystarczyć. Płatne kampanie natomiast mogą generować spore koszty. Jeśli jednak właściwie określimy naszą grupę docelową, wykorzystamy właściwe targetowanie w samej kampanii, a sama warstwa graficzna i tekstowa będzie odpowiednia (jasny przekaz, język korzyści, call to action itd.), to możemy uzyskać naprawdę imponujące efekty. Jedną z zalet Facebooka jest możliwość stosowania wielu zróżnicowanych kryteriów targetowania reklam.

Nie poprzestawajmy więc na wybraniu kryterium płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Korzystajmy z opcji takich jak zainteresowania, wydarzenia z życia czy informacje związane ze znajomymi odbiorców reklamy. Dodatkowo Facebook umożliwia tworzenie grup osób, które wykonały już jakieś działanie na Waszej stronie firmowej, a także na witrynie WWW, jeśli jest na niej zainstalowany tzw. piksel Facebooka. Dzięki tej funkcjonalności można skierować reklamę do osób, które już wykazały zainteresowanie Waszą usługą/marką. 

Leady na LinkedIn

LinkedIn jest największą na świecie bazą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy